Svar: Mad 7 måneder
28. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære K
Du må gerne bruge lidt fisk fra dåse til din datter. Det er bare meget vigtigt at du kommer fisken fra dåsen over i en ren og tætlukkende plastikbøtte og ikke lader det stå i dåsen.
Det er sådan at børn under 3 år ikke bør få mere end 25g om ugen af de store rovfisk som tunbøffer, sværdfisk, sildehaj og gedde da de indeholder kviksølv. Dåsetun er derimod i orden, da der her er brugt ungfisk.
Når du bruger fisk og kød i mosen, så passer det som regel med en spiseskefuld til en portion.
Som smørbart pålæg kan du sagtens bruge smøreost. Du kan også bruge sildepostej, rognpostej, leverpostej og lignende og så kan du også komme avokadomos på eller simpelthen bruge lidt almindelig grøntsagsmos. Du kan f.eks. sagtens lave lidt ærtepostej, humus eller lignende og på den måde også få givet lidt grøntsager til frokost.
Når din datter bliver rigtig god til at tygge og er godt igang med familiemaden, så kan du sagtens give hende lidt af aftensmaden til frokost. Det kan være lidt kylling, lidt frikadelle (kød/fisk) osv. Du må også gerne give hende lidt hårdkogte æg en gang imellem.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre i processen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske