Svar: 9 mdr. Hvilke ingredienser i maden?
28. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Det er jo altid lidt svært med appetitten, når børn er syge, så lige nu skal I bare give jeres dreng det, han viser interesse for:o)
Men derudover må jeg sige at det lyder som om I er lidt for forsigtige. Jeg kan sagtens forstå det, for man vil jo så nødigt gøre noget galt, men I behøver ikke lave al hans mad separat, som I gør nu.
Hvis I f.eks. laver frikadeller af almindelig fars eller af fisk, så kan han sagtens spise dette. Stegeskorpen er nok for hård for ham, men det inderste er ikke noget problem. Laver I pasta med kødsovs, så kan han også få det. Boller i karry kan være en hofret for børn og det samme kan kartoffelmos og millionbøf.
Retter som er let svitset på panden og som koger i lidt tomat og lignende (som bolognese) eller lavet i ovn (fisk, f.eks. laks) er også lækre og er det krydret med almindeligt krydderi som lidt timian, oregano, karry - så kan I sagtens spise det samme. Hvis I bruger almindeligt letsaltet vand, når I koger grøntsager, så kan han også få de samme grøntsager. Det er kun, hvis I salter meget, at I så må salte ekstra med bordsalt, når I så spiser.
Hvis I bruger sødmælk og fløde, så dækkes hans fedtbehov fint og ellers kan man jo lave lidt smørsovs og hælde over hans grøntsager, hvis I mener at han har brug for det ekstra fedtstof.
Så mit råd er altså at I prøver med meget mere af den samme mad som I andre spiser. Mon ikke at han også gerne vil dette og at den manglende appetit måske også kan hænge sammen med at han vil det, som han ser I gør.
Når lægen spørger til grønt snot, så er det sandsynligvis for at få et billede at, hvorvidt der er tale om en virus forkølelse eller en allergisk løbenæse.
Forkølelse starter med utilpashed, snue og tilstopning af næsen. Efter et par løber næsen med klar væske og det ændrer sig så til det tykke, gule og grønne snot. Hoste, nysen, ondt i halsen og temperaturstigning er almindeligt. Hos små børn kan temperaturen nå op til 40°C. Sygdommen skyldes en virus-infektion og man kan således ikke gøre noget ved det.
Tilstopning af næsen er ubehagelig for barnet og nogle børn fåri forbindelse med forkølelsen mellemørebetændelse. Den kan behandles med medicin. Derudover kan man hjælpe barnet ved at hæve hovedgærdet på sengen, så hovedet ligger højere end resten af kroppen. Det kan gøres ved at lægge et ringbind, en pude eller noget andet ind under madrassen.
Den tilstoppede næse løsnes bedst med isotonisk saltvand, som man kan købe på apoteket. Det svarer i saltmængde til tårevæske og det skader ikke.
Hoste kan lindres med varme drikke. Det kan være varm mælk eller varm te. Har barnet smerter kan panodil være en god idé, men dette bør altid gives i samråd med lægen.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske