Brev:
Nattesøvnen igen igen
29. oktober 2006
Alder:
11 mdr.
Nattesøvnen igen igen
Hej Helen
Så er den gal med Ida om natten igen igen. Det er hun altså bare ikke god til. Og endnu engang er vi helt håbløse til at vurdere, hvad der er galt. Måske det er en del af årsagen til, at vi fortsat har det her problem:-).
Hun kravler nu og er derfor selvfølgelig også begyndt at sætte sig op i sengen og skal have hjælp til at lægge sig ned igen. Sådan har det været nogle uger og det er fint nok. Vi har skullet derind nogle gange og lægge hende ned, men så har hun sovet videre. Nogle nætter har hun sovet op til 6 timer ad gangen, så det er jo flot.
Men de sidste nætter er hun vågnet før midnat og grædt. Vi har forsøgt at lægge hende som vi plejer, men idet hun kommer ned at ligge begynder hun at græde voldsomt. Uanset hvad vi gør for at berolige hende, mens hun ligger i sengen, græder hun bare voldsommere og voldsommere, indtil vi må tage hende op. Så tager det igen lang tid at få hende til at falde til ro og mindst en time derefter før hun sover igen. Inde ved os vel at mærke. Forsøger vi at lægge hende i sengen, starter det hele forfra.
Tager vi hende op med det samme hun begynder at græde og ikke lægger hende igen, kan vi tage hende ind til os og så sover hun videre med det samme. Men vågner hver time resten af natten igennem!? For os minder det meget om dengang hun var ca. 7 måneder gammel. Da kunne hun begynde at græde voldsomt midt om natten og være næsten umulig at berolige igen. Vi vurderede dengang, at det var separationsangst, da det hjalp at hun sov hos os. Men kan det være det igen? Kan de godt opleve natlig separationsangst igen på den måde?
Det skal lige siges, at hun er ved at få sin første tand, hvilket genere hende lidt og hun er også lidt snottet. Men vi synes ikke rigtigt nogle af de årsager helt forklare den voldsomme reaktion.
Vi har talt om, at dele os op om natten til det her er overstået og så skiftes til at tage hende ind til os om natten, hvis/når hun nægter at sove videre i egen seng. Men vi er lidt usikre på, om hun kører om hjørner med os. Det er dog bestemt ikke vores umiddelbare tanke og er ikke engang sikre på, om vi skal reagere anderledes af den grund, men vil gerne lige høre dine tanker.
Hilsen de igen trætte forældre