Svar: Nattesøvnen igen igen
29. oktober 2006
Alder:
11 mdr.
Kære atter trætte forældre
Jeg er ret sikker på at der er tale om separationsfase, idet jeres datter nu er begyndt at kravle. Det at hun nu er i stand til at bevæge sig mere og mere omkring gør, at hun nu oplever verden som betydeligt større og også begynder at få fornemmelse af at I kan blive væk. Hun kan blive ulykkelig over at I går ind i et tilstødende lokale, hvor hun ikke kan se jer og lyser op i et strålende smil, når hun finder ud af at I stadig væk er der.
Denne alder giver en del drømmeaktivitet og med det hører også den urolige søvn og det at vågne med gråd, som I beskriver jeres datter.
Da hun er snottet skal I naturligvis overveje om hun kan have ondt f.eks. i ørerne. Når hun ligger ned, så øges trykket i ørerne og derfor kan hun godt vågne en gang i timen og være ked af det - altså simpelthen på grund af øresmerter. så det kan I overveje, men jeg hælder nu mere til at det handler om separationsfase.
Jeg tænker at det er meget vigtigt at I giver jeres datter den tryghed hun har behov for. Det er derfor rigtig dejligt at se, at I som en naturlighed tager hende ind til jer. Det er dog også vigtigt at medtænke at børn i den alder, er rigtigt gode til at huske og meget gerne holder fast i vaner. Derfor er det meget vigtigt at I forsøger at lade hende sove i egen seng og få hende til at falde til ro der og ikke som det første bare lader hende komme ind til jer - det må I naturligvis gerne, men det kan være svært at få hende ud fra soveværelset igen, fordi hun kun bliver mere og mere bevidst. Bange og utryg ved at være alene skal hun dog ikke være:o)
Så mit råd er at I følger de tanker og den intuition I allerede har. giv jeres datter den tryghed hun har behov for, men hav in mente, at det ikke skal blive for bekvemt og dermed en vane, mere end det er et egentligt behov.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske