Svar: Påklædning sove ude
29. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Hej Bodil
Det er ved at blive koldt i vejret og samtidig er det jo endnu ikke rigtig vinter, så jeg kan godt forstå du synes det er svært.
Indendøre kan det være godt med et par stikkede uldsko. Måske du har en bedstemor, som kan strikke hende et par? Man kan også købe små "sko" i fløjl eller velour som vil være fine i forhold til hendes alder. Når hun begynder at krybe hen over gulvet og rejse sig ved tingene, så er det vigtigt med en skridsikker sål og her vil et par skindsko være rigtig godt. Det kan du købe hos flere af mine partnere:o) Lige nu skal det dog blot være en helt blød og let overtrækssko/strømpe.
Med hensyn til tøj, så kan jeg generelt godt lide at man tænker i 3 lag. Det vil sige undertøj/bodystocking, langærmet bluse og sparkedragt. Hvis det trækker kan man så give en trøje over og hvis barnet har det varmt, tager man trøjen af.
Når barnet skal ud at sove, og det er efterår og køligt som nu, så tænker jeg at det er nødvendigt med en jakke eller evt. en fleecedragt (heldragt) hvis man har en sådan. Derudover skal barnet have en bomuldshue på (når det bliver koldere kan huen være med uld). Så en dyne og så evt. et tæppe over dynen, som fjerne evt. træk. Du kan også bare bruge det dækken der hører til barnevognen. I kan også overveje handsker.
Til vinter hører en flyverdragt og helst en med "sko" og handsker. Man kan få dragte med ærmer som kan foldes ud over hænderne og det er praktisk i forhold til de små.
Håber dette hjælper dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske