Brev:
Nu vil han slet ikke have bryst
29. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Nu vil han slet ikke have bryst
Hej Helen
Mange tak for dine gode råd, og i det hele taget for denne gode side.
Jeg har for ikke så lang tid siden skrevet vedr. vores søn (nu 3 mdr.) der ikke ville ligge særlig lang tid ved brystet. Jeg var nervøs for om jeg havde mælk nok.... Du anbefalede mig at dryppe lidt modermælk eller mme i mundvigen på ham for at få ham til at blive på, og den første dag syntes jeg det gik fint.
Men nu kan jeg slet ikke få ham til brystet. Han tager ikke ordenligt fat, og går af igen efter meget kort tid (1-2 min). Jeg er ganske frustreret over det, og amningen er næsten gået helt i stå nu.
Jeg tror selv, det skyldes, at vi startede med at give ham flaske (mme eller modermælk) da jeg startede med at træne lidt igen da han var 1,5-2 mdr, men det var jo kun 1 flaske 2 gange om ugen, mens jeg var væk til træning i 2 timer. Men herfra har det udviklet sig til, at han nu slet ikke vil have bryst. ...
...
Jeg er bange for, at han er blevet for "doven", så han simpelthen ikke gider arbejde for at få mælken ud af brystet.
Jeg malker stadig ud og drikker ammethe (ved endnu ikke om ammetheen egentlig virker), så han får jo noget modermælk, men jeg ville så gerne kunne ligge ham til ihvertfald en måned endnu. Jeg prøvede iøvrigt at vente en hel dag med at malke ud for at se hvor meget der så kunne malkes ud, og ved udmalkningen fik jeg kun 150 ml. Dette syntes jeg jo ikke er meget, når man tænker på at vores søn sagtens kan konsummere 180 mL i eet måltid.
Kan jeg gøre noget for at få ham til at acceptere brystet igen? Det håber jeg, for jeg er ked af det, hvis amningen virkelig er slut nu, navnlig fordi den måske kunne have fortsat, hvis bare jeg havde vidst, at han ville blive SÅ hurtigt glad for flasken - at der ikke skulle mere til. Det er kommet snigende som en tyv i natten, syntes jeg....