Svar: Nu vil han slet ikke have bryst
29. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg ved at jeg i mit sidst brev til dig også nævnte muligheden med bla. primperan, dette kunne du drøfte med lægen.
Derudover tænker jeg, at hvis du virkelig gerne vil give amningen en chance, så tror jeg det handler om at få øget din mælkemængde. Jo mere mælk du har, jo lettere må man gå ud fra at det løber ud og jo mere vil din dreng nyde brystet. Jo mere han skal arbejde for det, jo mere vil han foretrække flasken.
For at øge din mælkemængde er det meget vigtigt at du lægger til så hyppigt som muligt og når du ikke kan lægge ham til, fordi han f.eks. sover, at du så malker ud. At malke ud hyppigt vil sige gerne hver 2-3 time - og også 1-2 amninger/udmalkninger i løbet af natten.
Det øger ikke din mælkemængde at vente med at malke ud, som du har forsøgt. Her indstiller din krop sig efter behovet, således at når der ikke er efterspørgsel, så er der nok ikke behov. Derfor skal du vise din krop at der er bud efter mælken og det viser du ved netop at amme og malke ud, så tit det overhovedet lader sig gøre.
Det er sådan at din dreng stimulerer brystet betydeligt bedre end en malkemaskine og derfor er det så vidt muligt ham, der skal stimulere dig. Men når han så ikke kan, så må du bruge en maskine. Det vil være godt, hvis du kan lægge din dreng til i forskellige ammestillinger, så han stimulerer brystet forskelligt.
Det er sådan at efter ca 1 time, så vil du have dannet ca 45% af mælken igen, efter 2 timer er der dannet ca 75%mælk, efter 3 timer ca 90 %mælk og efter 4 timer 100% mælk. Der vil således være noget at komme efter, selvom du ligger ham til brystet 2 timer efter du har malket ud og det er vigtigt at du gør dette.
Du skal også sørge for at få lidt hvile og det kan være svært, når hele dagen kommer til at dreje sig om udmalkning og amning. Men hvis du vil kæmpe for amning, så er det nødvendigt. Hvis du sørger for at stimulere så meget som overhovedet muligt (uden at få slidt brystvorterne i laser vel at mærke:o)) så burde du kunne se en forskel i løbet af et par døgn. Det er altså ikke en flere ugers plan og det kan måske hjælpe dig at tænke på det.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og at det lykkes for dig. Jeg vil dog også lige sige, at hvis det viser sig at det ikke går, så gør det dig altså ikke til en dårlig mor. Du er stadigvæk den bedste mor han kan få - også selvom du giver en flaske en gang imellem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske