Svar: Afbrudt søvn om natten
30. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det er meget almindeligt at børn vågner hen af morgenstunden og har brug for at komme ind til mor og far, hvilket jeg også synes det skal være plads til. Kl. 03-04 må dog betegnes som værende mere nat end morgen og jeg kan godt forstå at du synes det er lidt hårdt.
Jeg tænker at der kan være en sammenhæng med din drengs alder, både i forhold til at han nu er så gammel, at han har behov for at kunne se jer, for at vide at I er der. Men også i forhold til at han sandsynligvis øver sig motorisk - og det gør han både om dagen og om natten. Så ofte vil der være en del natlig uro i den periode, altså en masse uro i kroppen.
I skal derfor overveje, hvorvidt der er tale om tryghed og brug for at være i nærheden af jer. Hvis det er dette, så synes jeg I skal give ham lov til det og så regne med at han på et tidspunkt vil føle sig tryg nok til at kunne sove lidt længere hos sig selv, inden han kommer ind til jer. Og I skal overveje om der er tale om motorisk uro, hvor han skal have hjælp til at blive lagt i en mere behagelig stillig og så hjælp til at sove videre i sin egen seng.
Som I beskriver det, så lyder han jo ikke til at være ked af det og dermed tænker jeg at det måske er den motoriske uro, som gør sig gældende. Prøv derfor om I kan hjælpe ham med at finde roen ved at putte ham igen, give ham et puttedyr, sutteklud eller hvad I nu plejer at bruge, lægge dynen godt om ham og hold et par beroligende hænder på hans lille krop, kærtegne ham blidt - som I nu ved at han kan lide det - og se om han så ikke kan sove videre i sin egen seng igen.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske