Brev:
Vække for at få mad
30. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Vække for at få mad
Hej
Har en lille datter på knap 7 uger. Hun får udelukkende mme og trives fint med det. Mit spørgsmål lyder på om det med at vække barnet ca. hver tredje-fjerde time også gælder om aftenen?
Min datter får som regel en flaske ved 18-19 tiden, og ca. ved 20-tiden viser hun træthedstegn og bliver puttet. Hun kan så faktisk sove indtil ca. klokken 2 om natten, så det er jo et langt stykke tid. Men så er jeg jo blevet i tvivl nu om jeg skal vække hende ved 22-23 tiden og tilbyde hende en flaske?
Har prøvet det nu i 2 dage, men hun tager næsten intet af flasken (ca.50 ml), og falder faktisk i søvn igen med det samme, og vågner så alligevel ved 2 tiden om natten og så igen ved 6 tiden.
Jeg har selvfølgelig prøvet det for at se om den lange "lur" kunne være om natten istedet for om aftenen, men noget tyder jo på, at hun har behov for det mme hun spiser i løbet af natten, det er dog meget forskelligt, hvor meget hun tager om natten, en nat kan det være 110-120 ml og andre nætter 50-60 ml.
Det skal siges at hun er en langsom spiser, fordi hun er utrolig længe om at "bøvse", og hvis ikke hun får "bøvset" får hun problemer med luft i maven og kan næsten ingenting spise fordi hun nok føler sig mæt.
Har en datter i forvejen, som nu er 4 år, og da hun var spæd var det bare så nemt, for hun vågnede fast ca. hver tredje eller fjerde time og spiste store portioner og sov natten igennem da hun var 2 måneder, så der behøvede man ikke være i tvivl om man skulle vække hende for hun vågnede af sig selv.
Jeg ved selvfølgelig godt at man ikke kan forvente at få en hel nattesøvn uden afbrydelser, når hun kun er 7 uger, men alligevel ville det da være fint, hvis man kunne skubbe den lange "lur" til om natten, når hun nu åbenbart kan sove så længe om aftenen.
Hvad mener du? Skal jeg vække hende eller er det bedst for hende, at hun selv laver rytmen?
Hilsen den forvirrede 2.gangs mor