Svar: Vække for at få mad
30. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære forvirrede 2. gangsmor
Tak for dit brev, som jo et eller andet sted jo er et slående bevis på at børn - søskende, selv søstre - kan være og ofte er vidt forskellige:o)
Hvis din datter tager fint på og spiser sit behov, så behøver du ikke vække hende. Så må du gå ud fra at hun har en helt naturlig evne til selv at regulere og således til selv at sige til, når hun er sulten. Der er således ikke nogen grund til at vække hende om aftenen/natten, for at få mad i hende, hvis hun spiser godt og er i stand til at tage sit behov om dagen.
Du har fuldstændig ret i at det ofte er en rigtig god idé at lade barnet spise inden man selv går i seng, idet de så ofte kan sove det lidt længere stræk om natten i stedet for om aftenen. Børn plejer dog at være ældre før dette kan lade sig gøre og din datter er endnu så lille at hun skal have lov til at selvregulere.
I takt med at hun bliver større, vil hun blive i stand til at spise større mængder af gangen og hun vil således også få en lidt anderledes rytme. jeg tænker at især inden for de næste 1-2 måneder, vil der ske en ændring. Du vil sandsynligvis også opleve at hun begynder at tage mælken mere til sig og der går længere imellem at hun har afføring og hendes lure om dagen vil også ændre sig, så hun begynder at sove et lidt længere stræk, vågne op og tage godt fra og så sove igen.
Så lige nu er det helt naturligt for hende at hun selv styrer og laver rytme og stille og roligt vil tingene så ændre sig. Det er kun, hvis hun ikke tager nok på, at du er nødt til at vække hende:o)
Fortsat held og lykke - med både lille og støresøster:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske