Svar: Kan det være tænder der er på vej?
30. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære D.G.
Det hører med til din drengs udvikling at han på nuværende tidspunkt skal begynde at bruge sine hænder, undersøge dem og komme dem i munden. Dette er således mere tegn på at han udvikler sig rigtig godt og i sund retning, mere end det er tegn på tandfrembrud. Der er dog enkelte børn som får tænder allerede i 3 måneders alderen, så det kan ikke udelukkes:o)
Med hensyn til savl, så er det sådan at der sker en enzymændring både i hele tarmsystemet, men også i spyttet. Det sker især omkring 2 måneders alderen og stiger så løbende og sker så igen omkring 4 måneders alderen. Den øgede spytmængde kan således skyldes enzymændring og behøver ikke handle om tandfrembrud.
Der er altså ikke andet at gøre, end at vente og se hvad der sker;o)
Med hensyn til sut, så er det et spørgsmål om at blive ved med at forsøge, hvis I gerne vil have ham til det. Nogle børn vælger den ægte vare fra starten og nægter kategorisk at tage imod andet, mens andre børn godt kan lære at acceptere en sut selvom de er ret gamle - igen desværre ikke noget entydigt svar. Børn er bare helt forskellige:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske