Svar: Hjælp til at få vores barn i seng
30. oktober 2006
Alder:
14 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og dine pæne ord vedrørende min brevkasse:o)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af en lille pige, som har enormt meget behov for at være jer nær i øjeblikket. Det lyder som om at hun allerhelst vil krybe tilbage og ind i dig, hvis hun kunne. Sandsynligvis fordi verden nu opleves betydeligt større og hun har brug for alt den tryghed og forståelse hun kan få lige nu.
Mit bud er derfor at I sidder hos hende. Jeg tænker det er meget vigtigt at I betrygger hende i at I er der for hende og at hun roligt kan lægge sig til at sove, fordi I passer på hende. Det er meget vigtigt at I er helt rolige i stemmeføring og væremåde, da jeres ro smitter af på hende.
Når hun er begyndt at "tro på" at I er der, og tør ligge i sin seng stille og roligt, så kan I begynde at være til stede i værelset uden at sidde direkte hos hende. Jeg er ikke tilhænger af at man sætter sig med ryggen til barnet, da jeg synes dette virker som en afvisning, men I kan måske gå lidt runddt i værelset med en støvklud, lægge tøj på plads, lægge tøj sammen, stryge tøj - altså lave et eller andet praktisk, hvor I er i nærheden og hun lærer at falde til ro ved jeres smålyde og således lærer at falde til i søvn af sig selv.
Stille og roligt kan I så begynde at bevæge jer lidt væk, for hele tiden at komme tilbage og på den måde lære hende at I stadig er der, I er bare lige inde ved siden af.
Så mit råd er altså at give hende den tryghed hun beder om og samtidig handle lidt i forskellige etaper. I skal jo også tage hensyn til at hun starter i dagpleje og der således vil ske en masse ændringer og derfor skal hele processen ske stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske