Svar: Jerndråber 4½ måned og mængde af mad
31. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Først når din dreng er 6 mdr gammel skal du begynde at give ham jerndråber. Hvis du fortsat ammer, så skal du give fuld dosis jern. Hvis du giver mindst 400ml modermælkserstatning dagligt via flaske (vælling tæller også med) skal du ikke give jern. Men hvis du f.eks. kun giver 250ml mme/vælling, så skal du fortsat give fuld dosis jern.
Med hensyn til skemad, så lyder det som om din dreng har en sund og helt naturlig og rigtig fin appetit. Det er helt i orden, at han kan spise store portioner, sådan er det - nogle børn spiser meget og andre lidt. Det skal der være plads til:o)
Det lyder ikke som om din søn er i risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse, han lyder til at være en rigtig fin dreng som udvikler sig i fin retning.
En normalportion ligger mellem 1-2 dl, hvor nogle børn så spiser 1 dl og andre spiser 2. Der er faktisk også børn som kan spise mere end 2 dl. af gangen. Så længe din dreng ikke er ældre end han er, så er det dog vigtigt at han ikke spiser så store mængder skemad, at det tager pladsen op for han mælkeindtag. Så længe han er under 9 mdr, så udgør mælk fortsat en ret stor del af hans samlede indtag. Det kan således være bedre at give ham lidt mindre skemad og så tilbyde lidt mere mælk.
Håber dette giver lidt overblik og lidt "ro i sjælen". Og hvor er det dejligt at høre at han sover meget bedre nu, - 7, 9, 13 :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske