Brev:
Tandbørstning - 11 mdr.
31. oktober 2006
Alder:
11 mdr.
Tandbørstning - 11 mdr.
Kære Helen
Det er efterhånden ved at udvikle sig til et mareridt for mig at børste tænder på min 11 mdr. gamle pige. Jeg prøver alt for at få en god stemning - vi snakker først, børster tænder på dukken/på mor osv., men når det kommer til hendes tur bliver tandbørsten skubbet ud og hun sidder og ryster på hovedet.
Når jeg så bliver ved med at prøve bliver tandbørsten skubbet væk med hænderne og hun begynder at brokke sig og når jeg så til sidst tager lidt mere fat, så går det helt galt med hyl og skrig. Når far børster tænder på hende, går det meget bedre.
Vi følger nogenlunde samme opskrift, men hun bliver ikke nær så sur når det er far der børster tænderne. Det går mig efterhånden lidt på at det er sådan, for jeg føler lidt at det er en afvisning af mig og at det er blevet lidt en form for grænsesøgning, fordi hun ved at det går mig lidt mere på, når hun bliver ked af det end det gør far.... For det tror jeg helt bestemt at hun kan mærke.
Eller er det fordi hun er mest sammen med mig at "magtkampen" begynder hos mig??
Vi har før haft samme situation - der var det bare med bleskift. Far måtte godt men når jeg skulle blev hun gal. Det gør mig ked af at dagen startes og sluttes med at hun bliver ked af det. Hvad skal vi gøre - lade far børste tænderne et stykke tid eller??
Med venlig hilsen
Dorte