Svar: Sover dårligt om dagen - 3 mdr.
31. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Det lyder rigtig fint med den måde din dreng sover på om natten. Det er "lige efter bogen" og super godt for jer alle. Det viser således at din dreng ikke umiddelbart har problemer med at sove et længere stræk.
Det er også meget fint, at du forsøger at bibeholde de samme rutiner for dagen, som du oplever virker om aftenen og natten. Det er vigtigt at skabe genkendelighed, da det giver tryghed.
Min umiddelbare tanke er om du skal lægge ham lidt mere til brystet. Du skriver: "Vi har altid samme rutine, jeg tar ham med hen i sofaen, hvor han får jakke osv. på. han hader det!! Jeg har prøvet det meste, pjatte og snakke en masse med ham. Tage jakken på uden for meget "dildal" men lige meget hjælper det. Han får også sutten." Hvor er amningen henne i dette ritual?
Mange børn kan ikke lidt at få jakke på og protesterer mod dette, men falder dog oftest til ro igen, når den først er kommet på. På dette tidspunkt tænker jeg at du måske skulle prøve at "trøste ham" med brystet og ikke kun sutten. Det at få ham fyldt lidt ekstra op, kunne måske få ham til at føle sig mere rolig. Samtidig kunne det også være godt at du gjorde ham tryg ved at holde ham lidt i dine arme og på den måde berolige og få ham lidt ned i gear.
Hvis han skal sove indendøre nogle dage, så gør det samme, men svøb ham så i stedet for "bare" at lægge ham fra din varme favn ned i sengen.
Det kræver lidt tålmodighed, men det kan godt lade sig gøre:o)Jeg forestiller mig altså at du ammer din dreng, skifter ham, svøber ham i et tæppe eller i dynen, eller giver ham tøj på, ammer igen og putter ham med en sut eller sutteklud og stille og roligt lægger ham i seng eller barnevogn, imens han fortsat er svøbt.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Når han vågner efter ca 45 minutter, så kan det handle om to ting. Enten at en bøvs har fundet vej og måske skal han så op og af med bøvsen, have sutten og puttes igen. Men det kan også være fordi han skifter søvnfase på dette tidspunkt.
Igen vil det hjælpe at han er svøbt. Gentag putteritualet, de beroligende hænder, vugge blidt osv. så du stille og roligt får ham til at sove videre og komme videre til næste søvnfase. Læg suttekluden ved hans ansigt, så det bliver til en fast del og en hjælp for at kunne sove.
Når du ved at det er så præcist efter 45 minutter, så må du prøve at holde dig parat, så han ikke når at vågne for meget op, men så du hjælper ham til at sove videre igen med det samme.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske