Svar: Søvn for lille pige på 5 måneder
31. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg ved fra dine tidligere breve at det mere eller mindre altid har været rigtig svært at få din datter til at sove mere sammenhængende. Jeg ved også at det tidligere lykkedes at få hende til at spise ca 1 dl. mos efterfulgt at mælk og at hun på dette formåede at sove ca 5 sammenhængende timer.
Det undrer mig derfor at du skriver at din datter nu kun spiser max ½ dl. af grød og mos. Hun har således nedsat mængden og det er her jeg tænker I skal sætte ind.
Så vidt jeg kan regne ud er jeres datter ca 5½ måned gammel og måske endda tættere på de 6 måneder. Jeg tænker derfor at I skal begynde at give hende lidt grød, som smager af lidt mere. Prøv med havregrød eller øllebrød. Det er okay at starte med dette lidt før 6 måneders alderen, da glutenindholdet i netop disse grødtyper ikke er så højt.
Derudover tænker jeg at I skal begynde at lave mere smagsfuld grøntsagsmos og prøve at bruge mange flere forskellige grøntsager. Prøv f.eks. med lidt porrer, pastinak, persillerod, kål af forskellig slags, squash, peberfrugt - altså noget som smager af mere.
Jeg tænker at jeres datter har behov for nye smagsoplevelser - det andet er blevet for kedeligt. Når hun bliver 6 måneder kan I begynde med lidt kogt kød og fisk og endnu mere af jeres mad. Også give hende en brødskorpe, gulerod eller lignende at sidde med, og hun kan her sidde i høj stol og være med ved bordet. Det hjælper også på appetitten.
Så mit råd idag er altså at I begynder at ændre på kosten, så hun får lyst til at spise noget mere skemad. Da jeg er ret sikker på at hun skal have noget mere fast mad for at sove bedre.
Samtidig så vil jeg foreslå jer, at trække en stofble igennem sutten, hvis I har mulighed for dette. Det hjælper med til at sutten bedre bliver liggende ved ansigtet. Det er fint at hun er i sele, når hun ligger i barnevogn, når hun triller så meget som hun gør. Det er dog også sådan, at der ikke burde ske noget ved at hun sover videre på maven, da hun netop er så mobil. Retningslinierne omkring det at sove på ryggen, med hensyn til vuggedød, gælder for børn som endnu ikke selv kan vende sig.
Jeg tænker derfor at I må prøve at lade hende sove på maven, hvis hun så sover længere tid. I løbet af dagen, har I jo mulighed for at holde øje med hende - også imens hun sover på maven. Hvis det således er løsning for at hun kan sove lidt sammenhængende, så er det jo godt for jer alle.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske