Brev:
Nok at spise - større portioner
31. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Nok at spise - større portioner
Hej Helen
Min datter er nu 4 måneder. For 2 uger siden gik vi over til flaske, da amningen aldrig helt har fungeret. Hun spiser fint af flasken, men jeg er lidt bekymret over portionsstørrelserne.
Mens hun blev ammet, havde jeg på fornemmelsen at hun "sjatspiste", og den tendens er fortsat nu hvor hun får flaske. Hun spiser i gennemsnit 100-120 ml per gang, en sjælden gang 150 eller 200 ml, ca. 7 gange i døgnet. Hun giver meget sjældent selv udtryk for sult, så jeg har tilbudt hende mad ca. hver tredje time dagen igennem, og når hun får flasken sutter hun ivrigt.
Efter at have læst her på siden og talt med egen sundhedsplejerske, er jeg begyndt på at tilbyde hende mad når hun vågner og igen ca. 1-1 1/2 time senere, og de par dage hvor vi har gjort det på den måde har hun spist ca. 70-100 ml. per gang, altså et sted mellem 150 og 200 ml på de to måltider samlet (efter lur og inden næste lur). Er det et ok indtag?
Det at hun spiser 100 ml. 1 time efter hun sidst har spist, tyder jo for mig på, at hun ikke fik spist sig ordentlig mæt ved sidste måltid, på trods af at jeg absolut ikke kunne få hende til at spise mere.
Jeg vil lige tilføje at hun er en glad, aktiv og motorisk meget fremmelig pige, der har fuld fart på hele tiden. Ved sidste vejning i går vejede hun 6,7 kilo.
Hvis disse små, hyppige måltider er vejen frem, er det så noget vi skal fortsætte med, eller er der noget jeg kan gøre for at få hende til at spise lidt færre gange, men så lidt større portioner ad gangen? Jeg har tænkt på at begynde at give hende grød, kan det måske hjælpe hende til at kunne spise lidt mere ad gangen? Eller skal vi bare se tiden an og se om hun spiser lidt større portioner, når hun bliver ældre?
Eller skal jeg bare acceptere at hun spiser lidt men tit og ikke er et af de børn der spiser 1/6 af deres vægt?
På forhånd tak for dit svar,
Med venlig hilsen
Anne