Svar: Nok at spise - større portioner
31. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Børn er jo forskellige og derfor kan man heller ikke sige, at det er præcis sådan du skal gøre. Du bliver derfor nødt til et eller andet sted at forsøge dig frem.
Hvis din datter tager fint på - og sådan lyder det jo - så er det tilsyneladende nok for hende med et indtag på 700-800 ml dagligt. Og hun behøver således ikke at få 1/6 af sin vægt - hun optager måske mælken på en anden måde. Derfor må man se på hendes vægtøgning og hvordan hun virker til at trives, altså om hun udvikler sig, pludrer, smiler, virker tilfreds, sover osv.
Hvis hun trives må du således acceptere at hun er et af de børn, som spiser mindre mængde, men at det er okay.
Der udover lyder det som en fin idé med lidt skemad. I begyndelsen vil det dreje sig om gange få skefulde og hun skal op på en ret stor mængde og hun skal være ret gammel, før skemaden kan gå i stedet for et mælkemåltid. Derfor vil det ofte være sådan, at skemaden kommer ved siden af mælkeindtaget, som vil være det samme som hidtil. Skemaden nedsætter således ikke hendes mælkeindtag.
I starten giver man kun skemad en gang dagligt, stille og roligt øger man så til to gange dagligt - igen ved siden af mælken.
Alt efter hvordan hun spiser, så kan du med god effekt prøve at give hende mælk, når hun vågner efter lur, så tilbyde skemad 1-1½ time efter dette og så give en ny flasken inden hun puttes igen.
Dine tanker omkring hvordan du skal gøre, lyder således rigtigt gode og det lyder som om I er på rette vej. Håber derfor at mit svar idag, hjælper dig lidt videre - og giver lidt ro i sjælen:o)Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske