Brev:
Fladt og skævt baghoved 4 mdr pige
31. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Fladt og skævt baghoved 4 mdr pige
Hej Helen
Først vil jeg lige sige tak for en super god brevkasse.
Jeg skriver til dig, fordi jeg har en datter på lige akkurat 4 mdr, som har en smule fladt og lidt skævt baghoved til den højre side. Min mand og jeg har ellers været meget obs på at undgå dette siden fødslen, og vores datter var allerede fra tidligt af god til at dreje hovedet skiftevis til hver side, når hun sov. Men vores datter er en rigtig lille sovetryne, hvilket betyder, at hun ligger rigtig meget på ryggen, selvom jeg i løbet af dagen lader hende ligge på siden, når hun sover.
Da hun var omkring 2 mdr. opdagede vi, at hun var begyndt at få en yndlingsside – og SP konstaterede en lille skævhed i hovedet udover, at det syner lidt fladt – og her begyndte vi i samråd med SP at lægge en stofble under hendes højre side, så hun blev ’tvunget’ til at dreje hovedet til venstre. Det har vi så gjort et godt stykke tid, men nu er jeg blevet bekymret for, om hun kan få andre mén (forstrakt halsmuskel el lign) ved så længe at blive ’tvunget’ til en bestemt side??.
SP siger at vi nu skiftevis skal ’tvinge’ hendes hoved til venstre og høje, men hun drejer faktisk selv hovedet flere gange om natten, og jeg ved derfor ikke om det er nødvendigt.
Jeg ligger hende for det meste på maven, når hun er vågen (så længe hun gider i hvert fald), og hun er efterhånden blevet rigtig god til det?
Hvad kan vi ellers gøre? Er det for sent at gøre noget ved det, da hun jo nu er 4 mdr? Kan et fladt baghoved være genetisk betinget (hendes far har et lidt aflangt hoved)? Og hvor meget kan man regne med at det retter sig, når hun begynder at sidde og kravle? (Bekendte siger, at jeg ikke skal være bekymret og at det nok skal rette sig).
Jeg har hørt om puden fra babyparadise, men ved ikke, om det kan betale sig at bruge den – om hun er blevet for gammel til den – og om jeg overhovedet kan få hende til at bruge den (hun er en bestemt lille dame)
Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag mht. flade baghoveder – og man hører så mange skrækhistorier. Så jeg ved ikke, hvor alvorligt jeg skal tage situationen.
SP svarer lidt i øst og vest (går selvfølgelig ud fra, at hun havde råbt vagt i gevær, hvis det havde været meget slemt) – og min egen læge siger, at hun selvfølgelig godt kan se, at min datter har lidt fladt baghoved, og at hvis jeg vil have det, kan jeg da godt få en henvisning til en specialist. Men burde det være nødvendigt – er det ikke normalt i meget svære tilfælde??
Mange hilsner og tak
Den meget bekymrede mor