Svar: Fladt og skævt baghoved 4 mdr pige
31. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære meget bekymrede mor
Tak for dit brev.
Først vil jeg sige til dig, at du skal prøve at tage det fuldstændig roligt. Når børn har lejringsbetingede skæve kranier, så er det et kosmetisk problem og ikke noget der påvirker hjernens udvikling og det skader altså ikke din datter.
Dertil kommer at der godt kan være noget arveligt i det. Det sker jo at man som sundhedsplejerske synes at barnet har en lidt sjov hovedfacon - men når far så træder ind i stuen, så ligner barnet ham:o)
Det skal være meget slemt for at man bliver henvist til specialist og i sjældne tilfælde behandler man det med en speciel hjelm. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke puden, du nævner.
Jeg går bestemt også ud fra at både din sundhedsplejerske og jeres læge havde råbt vagt i gevær, hvis de syntes det var problematisk.
Det vil være en god idé at I lægger jeres datter så meget som muligt på maven, men derudover må I også godt lægge hende på siden, når hun er vågen. Det vil være fint at hænge legetøj og lignende op over puslebordet til den side, hvor I gerne vil have at hun ser til. Det vil også være en god idé, hvis der er vindue, eller lignende hvor hun sover, at I prøver at lægge hende modsat i sengen, da lys også virker tiltrækkende og hun derfor sandsynligvis vil dreje hovedet til denne side. Det vil på samme måde være en god idé, hvis I medtænker at bære hende på denmodsatte arm af hvad I plejer og hvis hun får flaske, så igen give hende denne på modsatte arm.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske