Svar: Prævention mens jeg ammer
31. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Jeg synes bestemt ikke det er en dårlig idé, tværtimod, så var det også min tanke at I kunne prøve at gøre begge dele. Altså lade jeres datter sove hos jer en gang imellem, så hun får lidt sammenhængende søvn, men samtidig også forsøge at lære hende at sove alene. Beklager at jeg ikke har fået dette præciseret, men så er det jo godt at hun har så kløgtig en mor:o)
Med hensyn til prævention og p-piller, så er det sådan at lav østrogen holdige p-piller ikke er så slemme som høj østrogen holdige. Det kan dog ikke udelukkes, at det i en periode kan påvirke mælkeproduktionen.
Det betyder at det ikke er ligegyldigt, hvor gammelt barnet er før man starter. Jo yngre og dermed mindre veletableret amningen er, jo større sandsynlighed for, at det går ud over amningen. Selvom man starter med lav østrogen holdige piller, så anbefales det at amningen derfor er veletableret og at man er meget opmærksom på mælkeproduktionen og kan sætte hurtigt ind med ekstra stimulation.
Det betyder også at man skal være tilbageholdende med at anbefale lav østrogen holdige piller i de første 6 måneder af ammeperioden. Og i stedet kan man så forsøge med mini-piller, som ikke har den samme indvirkningen på mælkeproduktionen.
Da din datter er ca 3 måneder gammel, vil jeg derfor foreslå at du begynder med mini-piller eller at I bruger kondom, indtil din datter er så gammel, at mælkemængden ikke burde påvirkes - eller at betydningen af at mælkemængden nedsættes lidt ikke er så stor, fordi din datter så også vil få andet at spise end kun mælk.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske