Brev:
At give slip
31. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
At give slip
Hej Helen
Nu skal Kasper nok snart til og gå i dagpleje. Jeg havde ellers håbet at jeg kunne arbejde som dagplejer og have ham hjemme.
Min fornuft (og en masse "kloge" mennesker" ) siger mig at han har godt af at komme ud og prøve sig selv af. Endvidere får jeg hele tiden af vide at "jeg skal give slip"... og det er lige præcis denne sætning som provokerer mig lidt.
Hvis Kasper er hjemme ved mig og tre andre børn, så vil jeg mene at han på én og samme tid får udfordringer, trænet sine sociale færdigheder og trygheden i at jeg er der. Det er der vel ikke noget forkert i?
Hvorfor skal en mor "give slip" på sit 10 mdr. gamle barn? Vores forhold er ikke på nogen måde omklamrende eller symbiose-agtigt.
Hvorfor skal man sende sit barn i institution eller dagpleje for at det kan udvikle sig? Føler lidt det er en forklaring/undskyldning for at sende dem afsted.
Meningen med at få børn er vel ikke at de skal være væk fra sine forældre så længe. Jeg synes ikke det virker naturligt. I mit hoved har så små børn stadig brug for at være sammen med sine forældre så meget som muligt.
Jeg er nok lidt dobbeltmoralsk, idet jeg er uddannet pædagog. Men tingene får altså en ny drejning når man selv får et barn.
Kan du give en god forklaring på begrebet "At give slip"?
Hilsen Anne