Svar: At give slip
31. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Som udgangspunkt har du jo fuldstændig ret og jeg er helt enig med dig i at en lille dreng på 10 mdr. ikke har behov for at være væk fra sine forældre flere timer hver dag.
At stort set alle børn nu er i institution og passes af andre dagligt, hænger jo sammen med måden vores samfund har udviklet sig på. Da du selv var barn gik mange flere kvinder hjemme og det var lidt usædvanligt, hvis de fleste i klassen gik på fritidshjem efter skole. Sådan er det ikke mere og det er der naturligt flere årsager til, som jeg ikke skal komme ind på her. Men du har dog ret i at det nok mere er et voksent behov end et barnebehov at være i institution hver dag - især når man er 10 mdr gammel.
Spørgsmålet du stille om "At give slip" er jo et eller andet sted meget psykologisk og da du er uddannet pædagog, så tænker jeg at du sandsynligvis har læst en del bøger om børn, forældre, tilknytning, adskillelse osv. Jeg vil derfor ikke beskrive en masse teori omkring dette, det må man selv læse mere om, hvis man interesserer sig for det.
Jeg ved jo ikke, hvad folk som kommer med kommentarer til dig tænker. Men generelt så tænker jeg, at rigtigt mange mødre har det svært ved at sende deres børn i dagpleje eller institution fordi en anden så vil passe deres barn, se deres barn gøre noget de måske selv vil gå glip af og det er min fornemmelse at mange kvinder er lidt bange for at deres barn vil knytte sig mere til en anden end til mor. Ikke at man ikke ønsker at ens barn skal kunne trøstes af en anden, mere at mange jo ønsker at være noget særligt for deres barn. Forstår du hvad jeg mener?
De at give slip handler altså om at man tror på og ved at ens barn har en sund og god tilknytning til mig som mor. Vores kontakt er helt unik og vi har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man kan tale om et "hengivenhedsbånd" imellem mor og barn.
Et barn kan og bør kunne søge trøst hos en "fremmed", hvis moderen ikke er til stede. En fremmed kan her være f.eks. en dagplejer eller en pædagog. Når barnet søger den "fremmede" så vil barnet vise tilknytningsadfærd, men dette er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har barnet til dig som mor.
Det at give slip handler altså om at man som mor fornemmer at der er forskel på dette og ikke føler sig afvist eller forfordelt.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Hvor har du ret i at man hele tiden ændrer og udvikler sig og netop det at få et barn er jo nok noget af det største - også rent udviklingsmæssigt. Der er ingen tvivl om at du nu er en meget bedre pædagog end du var før du fik lille Kasper. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske