Svar: Opstart på grød og vælling
1. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
I princippet bør du vente til din datter er præcist 4 måneder og jeg tænker at det her vil være en rigtig god idé at forsøge med lidt vælling, da din datter har responderet så godt på modermælkserstatningen. Jeg vil derfor foreslå at du forsøger med vælling til natten og ser om der kommer effekt at dette i løbet af nogle nætter.
Hvis din datter trives godt med mme og vælling, så kan du vente lidt med grød og mos. Hvis hun ikke sover bedre på mme og vælling, så kan du starte med lidt grød eller mos. Det tager dog tid at få dette til at køre og det bør foregå stille og roligt i starten, så din datters mave også har en chance for at følge med. Start med grød eller mos på et tidspunkt i løbet af dagen, hvor hun ikke er hverken for træt eller for sulten. Og derudover synes jeg du så skal bibeholde vællingen til natten.
Så mit råd er altså at du starter med vællingen når hun er 4 måneder og over nogle nætter ser, hvordan dette går. Hvis hun trives med dette, så kan du godt vente lidt længere inden du går igang med skemaden, men hvis hun virker til at have behov for mere end bare mælk, så kan du starte med lidt skemad, når hun f.eks. er 4½ måned gammel. Hvis det hele går rigtig godt, er der dog intet i vejen for at du først starter med skemaden, når hun er 5½ måned gammel, hvis det viser sig at det først er der hun har behov.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske