Brev:
Problemer med at falde i søvn om aftenen
1. november 2006
Alder:
2 mdr.
Problemer med at falde i søvn om aftenen
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på 10 uger, som vi synes er utrolig sød og nem. Dog har vi svært ved at få ham til at falde i søvn af sig selv om aftnen.
En overgang gik det meget fint, men vi har måske forvirret den stakkels dreng ved at have ham med på ferie i tre uger, derefter en uge hjemme og så en uge på besøg hos mormor og morfar. Nu har vi været hjemme i en uge og haft nogle stille og rolige dage, hvor vi har forsøgt at få en god rytme på plads for os alle. Om dagen snupper han sig en tidlig formiddagslur, en lang lur omkring frokost (hvis han sover ude, ellers bliver det til flere korte lure) og ofte en kort lur sidst på dagen.
Han sover i liften i barnesengen på sit eget værelse, der var en overgang så meget gang i ham, mens han sov, at hverken min mand eller jeg fik lukket et øje. Det hjalp at sætte ham ind i værelset ved siden af. Jeg ammer ham derinde om natten og lægger ham ned igen med det samme. I løbet af natten plejer der ikke at være problemer med at falde i søvn igen, han er nærmest sovende, når han slipper brystet.
Om aftnen, når jeg fornemmer, at han snart bliver træt, skifter jeg ham, giver ham nattøj på og noget at spise. Derefter lægger jeg ham i liften på hans eget værelse, synger en godnatsang, nusser ham på kinden og siger sov godt, før jeg går ud af rummet. Og så går sirenen ellers igang. Han græder, hviner og bakser om sig med arme og ben. Nogen gange starter han allerede, når han er ved at blive lagt ned i liften.
Vi forsøger at hjælpe ham til at falde i søvn ved at gå ind og give sutten igen (nogle gange vil han den gerne, andre gange slet ikke) eller tage ham lidt op, så han falder til ro. Men så snart han bliver lagt ned igen, starter det forfra.
For at han ikke helt skal få "traumer" over at skulle sove, ender det som regel med at jeg tager ham op, pakker ham ind i dynen og lader ham sidde hos mig, til han falder i søvn. Andre gange kan jeg amme ham igen efter et stykke tid, hvorefter han så falder i søvn i armene på mig. Vi har tidligere prøvet at lade ham falde i søvn i liften inde i stuen hos os, eller på vores soveværelse, men det ændrer ikke noget.
Men jeg ville jo gerne, at han skulle kunne falde i søvn af sig selv, og helst ved 19-20 tiden om aftnen, så manden og jeg også kan nå et par timer sammen.
Har du et godt råd? Er vi for tidligt ude mht at lære ham til at sove selv?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Naja