Svar: Vil pludselig ikke i vuggestue - 2 år
1. november 2006
Alder:
23 mdr.
Kære Gry
Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at jeres lille Emil også vil være hjemme, når både mor, far og lillesøster er det - og det kan man jo ikke fortænke ham i. Selvom du har gået hjemme tidligere, så har han jo her haft en alder, hvor han ikke har været så bevidst om dette, - det er han tilgengæld nu.
Det lyder som om at I har en rigtig god ordning med både far og mor hjemme det næste stykke tid og det synes jeg et eller andet sted at I skal benytte jer af. Naturligvis skal I være sammen med jeres lille datter så I også alle kan lære hende at kende, men det vil være okay at jeres dreng også får lov til at være hjemme engang imellem. Nogle gange er nyhedens interesse jo stor og det kan godt blive lidt kedeligt at være hjemme i længden og så vil han måske få lyst til at komme i vuggestue igen.
Samtidig tænker jeg også at vuggestuen måske arrangerer forskellige ting, som børnene skal forskellige dage. Hvis der således er noget særligt på programmet, så vil det være en god idé at motivere ham via dette.
Med hensyn til mødetid, så vil det nogle gange være en god idé at man lader jeres dreng sove længe, tusse lidt rundt i nattøj osv. så morgenen starter helt fredeligt inden han skal af sted. Så når han lidt derhjemme og synes så det er ok, at komme af sted, når det er tid. Andre gange vil det være bedre at tage ham op, og få ham i tøjet, så han kommer af sted inden han når at synes det er for dejligt at tusse omkring og derfor ikke vil af sted:o)
Det vil også være udmærket at far f.eks. fortæller at han også skal af sted. Det kan være at far skal op at handle og så henter Emil bagefter. Det kan jo være rigtig nok og Emil kender ikke klokken.
Fortæl ham også at han skal op at lege med sine venner. Tal med ham om, hvad der sker i vuggestuen og at det er dejligt at være der. Selvom han ikke er så gammel og derfor endnu ikke er i stand til at sætte ord på sine følelser, så prøv at tale med ham om, hvad han tænker. Hvorfor han er ked af det, måske kan han på en eller anden måde godt give udtryk for dette.
Prøv også at bekræfte ham i at I godt forstår det og at det er okay. Hvis han har en oplevelse af at i slet ikke forstår det, så bliver han endnu mere frustreret og ked af det.
Jeg ser det som et sundhedstegn at Emil reagerer og jeg tænker at det er meget vigtigt at I ikke også bliver frygteligt kede af det. Der er jo ingen tvivl om at Emil har det rigtig godt i vuggestuen og trives der og det skal han naturligvis blive ved med. Han bruger jer som rollemodeller, så hvis han kan fornemme at i synes det er svært at aflevere ham, så synes han også det er svært at blive afleveret. Gør det derfor med panden løftet og positivt:o)
Rigtig meget held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske