Svar: Stimulering af baby på 3½ mdr
1. december 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Ditte
Et barn på 3-6 mdr. kan begynde at kombinere de sanseindtryk det får. Det kan f.eks. studere en ting, som det holder i hænderne.
Der er 4 sanser som er vigtige at stimulere i denne alder: Følesansen, Bevægesansen, Høresansen/sproget og Synssansen.
Følesansen bliver stimuleret, når barnet griber ud efter dit ansigt, eller putter hænderne i munden og til sidst får fat i sine tæer. Legetøj kan stimulere følesansen ved at være lavet af forskelligt materiale. Det kan være både bløde og hårde ting og ting lavet af træ eller plastik. Det er en fordel at tingene har hanke, så barnet har noget at holde i/gribe om.
Bevægesansen bliver stimuleret, når du hjælper barnet til at trille, eller løfter barnet forsigtigt op i luften, så det kilder i maven.
Hørelsen/sproget stimuleres ved at du gentager dit bars pludrelyde. Du må gerne tale højt med dit barn, også når I går rundt derhjemme alene og det kan være en god idé at tale om personer der dukker op - "se nu kommer far".
Synet bliver stimuleret både når barnet ligger på ryggen, på maven og når du går rundt med det på armen.
Forslag til legetøj: Dig selv og barnet, sansetæppe med forskellige ting påsyet (knapper, frynser, et spejl, forskellig slags stof, pels mv). Bamser eller rangler med gribering. Bidering eventuelt med børste, eller den type som kan køles ned (for ømme gummer). Legeting, som ruller let f.eks en kantet bold. Spejl.
I kan tage et lagen og give jeres dreng en gyngetur i det. I kan lave cykelbevægelser med benene. Grib om hans hænder og lad ham selv trække sig op fra rygleje. Hjælp ham med at rulle fra side til side.
Det er rigtigt at børn har behov for ldt nyt legetøj i perioder. Når det ene er undersøgt til bunds, så skal der nyt til. Du kan med fordel pakke noget væk o gså finde det frem igen om en måned, så vil der måske være lidt interesse ige. Det gælder i øvrigt også større børn. Når man endelig har fået alt lagt til side og rydet pænt op, så bliver der leget. Der er ikke noget mere spændende end at se hvad den kasse gemmer.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske