Svar: Søvn og måltider
1. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære D.G.
Det er normalt at børn i 3 måneders alderen begynder at vise flere tegn på at have behov for lidt ekstra mad og det lyder derfor sandsynligt at din lille dreng, vågner om natten for at spise. Det skal han også have lov til, med den alder han har.
Netop det at amme om natten, er med til at øge mælkemængden, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. De hyppige amninger er også med til at øge mælkemængden og måske er det netop derfor din dreng spiser så gerne hos dig, som han gør - han søger at øge din mælkemængde.
Du skriver at du giver flaske og ammer efterfølgende. Du skriver også at du ammer med 2½-3 timers interval og at din dreng kun tager 100ml hvis du tilbyder ham flaske.
Det lyder umiddelbart som om din dreng får masser af mælk, både fra dig og fra flasken. Det er også sandsynligt at hans mælkemængde varierer alt efter hvad tidspunkt på døgnet der er tale om. Således vil mange kvinder opleve at have mere mælk i løbet af natten og morgenen og formiddagen og mindre sidst på dagen. Jeg ved ikke hvad tidspunkt du har forsøgt med flaske, men at du ikke synes han har taget så meget kan sagtens hænge sammen med tidspunktet på og dagen og også sammen med hvornår du sidst har ammet.
Det kan være udmærket at du nogle gange forsøger med en flaske i stedet for brystet, hvis du synes du har brug for en pause. Men ellers vil man normalt anbefale at du starter med at amme og så følger efter med flasken. På den måde får du din dreng fyldt ekstra op efter amning og han lærer sig også at spise større mængder af gangen.
3 timer imellem måltiderne er ikke for lidt. Men måske skal du prøve at fokusere på at give ham lidt ekstra efter amning, så han er helt fyldt op. Måske han så vil sove lidt længere af gangen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske