Svar: 9 mdr. jerntilskud og nattesøvn
1. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Annas mor
Sundhedsstyrelsen anbefaler jerndråberne Glycifer, da disse er godkendt af lægemiddelstyrelsen. Du kan dog godt købe andre former for jerntilskud, som hører under "kosttilskud" ligesom d-vitaminer og andre vitaminer gør.
Jeg går ud fra at det er Glycifer I har forsøgt jer med og jeg vil derfor anbefale jer at forsøge med den nye Babyfer fra Medic Team. det er jerntilskud som pulver og det er i doseringsbreve. Det smager ikke af noget og jeg vil anbefale at du drysser et brev på en spsk. frugtmos. Så er du sikker på at din datter kan spise det hele og samtidig vil frugtmosen og de vitaminer der er i der, hjælpe til med optagelsen af jernet. Babyfer skulle være godkendt af fødevarestyrelsen efter 6 måneders alderen. Håber at dette vil hjælpe jer.
Med hensyn til behov for flaske og ammetår om natten, så lyder det jo unægteligt som om jeres datter er sulten på dette tidspunkt og at det ikke kun er tørst eller tryghed hun søger. Jeg synes derfor I som udgangspunkt skal kigge på, hvordan hendes indtag ser ud i løbet af en dag.
Det er vigtigt at hun nu får betydeligt mere skemad og mere rigtig mad, dvs. mad i stykker/familiemad, end hun får mælk. Det vil være passende at hun ammes 2-3 gange dagligt og stille og roligt vil hendes mælkebehov nedsættes, således at du kun ammer morgen og aften (eller giver flaske) og så kan hun f.eks. få en portion tykmælk, A38 eller lignende om eftermiddagen. Derudover kan hun drikke vand eller af og til lidt mælk af kop. Frem mod 1 års alderen nedsættes hendes mælkebehov således at hun kun får ca 500ml mælk dagligt og dette er alt incl. Det vil sige også en portion tykmælk, den mælk der drikkes af kop, gives på grød, fåes via brystet osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Vågner og ammes
Morgen: Havregrød med mælk
Formiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger og frisk frugt + vand eller mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg og tilbehør af kogte grøntsager som gulerod, ærter, majs osv eller grøntsagsmos + mælk eller vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Lille portion yoghurt, tykmælk eller lignende med revet rugbrødsdrys og friske bær/frugtmos. ½ bolle med smør + vand af kop
Før aftensmad En tallerken med forskelligt grønt, som til frokost + vand/mælk
Aften: Mad som I andre spiser, evt. dessert i form af frugt eller frugtgrød med mælk.
Ammes eller får en flaske og puttes til natten
Sen aften: Evt. amning, som ret hurtigt trappes væk igen.
Nat: Vand
Jeg tror som sagt, at I for at få jeres datter til at sove bedre om natten, skal kigge lidt på hendes indtag i løbet af dagen, så I er sikre på at hun ikke vågner pga sult. Når I er sikre på dette, så kan far begynde at tage over om natten og tilbyde vand, tryghed osv. Det kan han klare lige så godt som mor:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske