Svar: Hun har noget siddende
2. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Gitte
I dit sidste brev fortalte du mig, at du havde masser af mælk og nogle gange kunne malke 180ml fra et bryst, når det var rigtig godt spændt. Du skrev også at du kunne tage din datter op, lade hende die lidt og så sov hun videre, men vågnede så igen 2 timer efterfølgende.
Jeg anbefalede dig at du prøvede at tilbyde din datter det ene bryst, efterfulgt af skiftning og så lagde hende til samme side igen. Simpelthen for at se om hun så fik lidt mere af den tungere liggende mælk med ud og dermed også kunne sove lidt længere af gangen. Har du forsøgt dette?
Din datters maveuro kan sagtens skyldes at hun får lidt fra den ene side og lidt fra den anden. Hvis hun får en del vandholdig mælk, så giver det uro i maven og derfor er det vigtigt at du sikrer dig at hun når ind til "den fede fløde" :o) Hvis du forstår hvad jeg mener.
Hendes uro kan sagtens skyldes drømme og det at hun skifter søvnfase. Derfor er det vigtigt at du ikke bare tilbyder brystet hver gang, men forsøger at putte hende på anden vis. Det kan være ved at tilbyde hende en sut, eller ved at lægge en beroligende hånd på hendes lille krop, så hun føler sig tryg og bliver rolig.
Det vil være usædvanligt med mellemørebetændelse i hendes alder, men det kan naturligvis ikke udelukkes. Dog burde hun så være rigtig snottet, med rigtig snot og hun ville også få feber og være klattet.
Hvis hun har svært ved at bøvse og komme af med luften generelt, så kan det være en god idé at lægge hende med hovedenden af madrassen let eleveret. Læg en pude, et ringbind eller lignende ind under hendes madras i sengen, så ligger hun fortsat på et lige stykke, men hævet lidt og det kan hjælpe.
Der behøver ikke være noget usædvanligt i at hendes afføring har skiftet konsistens. Der sker en enzymændring i hendes tarmsystem, som kan gøre denne ændring. Hun begynder måske også at optage din mælk på en anden måde end tidligere og det du skal fokusere på, er at hun om dagen virker glad og tilfreds og udvikler sig. Så må du gå ud fra at hun har det godt.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske