Svar: Hvor lidt mælk er acceptabelt 4 mdr.
2. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Ane
Jeg kan som sundhedsplejerske faktisk ikke gå ind og lave en vurdering af din datters minimums behov, når situationen er som den er hos jer - det er en lægelig opgave. Jeg er derfor ked af at høre, at I ikke er blevet taget seriøst og jeg finder det dybt problematisk.
Man må dog sige, at lægen jo må synes at jeres datter er helt som hun skal være og at hans måde at være på, må være ud fra, at man I jeres tilfælde ikke bør være bekymret. Derfår må I gå ud fra at hendes indtag er i orden.
Jeg vil give jer fuldstændig ret i at jeres datter ikke bør få sukkervand, da der ingen næring er i dette. Hun skal naturligvis have sin mælk.
De 500ml lyder ikke af så meget i forhold til hendes vægt. Samtidig må man så sige, at hvis hun får de 500ml dagligt, så får hun sit jernbehov dækket og får således også en del vitaminer, mineraler osv.
Det lyder som en fornuftig tanke at I prøver at undgå frugtmos og I stedet holder jer til grød og mos, som ikke indeholder for meget sukker. Prøv derfor med lidt ren grød eller grøntsagsmos og se om I på den måde kan få lidt ekstra næring i hende ved siden af de 500ml. Det skal ikke være meget og det er vigtigt at I ikke får stoppet maven med skemad, da hun så sandsynligvis slet ikke vil spise sin mælk. Samtidig er hun måske også mere til skemad end til flaske (det er nogen børn) og derfor kan det være fornuftigt nok at prøve.
Vær opmærksom på at hun ikke får forstoppelse, men at hendes mave skal holdes igang.
Jeg kan godt forstå at I er helt oppe at køre og synes det hele er rigtig svært. Jeg håber at mine breve kan hjælpe jer lidt videre. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske