Svar: Skemad, søvn og menstruation
2. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Thea´s mor
Med hensyn til grøntsagsmos, så tænker jeg at du skal prøve at udelade kartoffel. Det er mit indtryk at rigtig mange børn ikke bryder sig om kartoffel, at det nærmest hæver inde i munden og giver mere kvalme end lyst til at spise. Derfor kan du prøve med ren gulerodsmos, men du kan også sagtens lave mos af blomkål, broccoli, squash, avokado, majs og ærter. I takt med at hun bliver ældre (6 måneder) så må hun gerne begynde at få flere forskellige grøntsager, f.eks. forskellig kål, porrer osv. og du kan også begynde at give hende kød og fisk i mosen.
For nogen hjælper det at skifte frugtmosen på risgrøden ud med f.eks. gulerodsmos. Stille og roligt kan du så begynde at lade guleroden udgøre en større del og så kan guleroden udgøre størstedelen af grøntsagsmosen imens du så tilføre flere og flere forskellige grøntsager.
Det er fint at du forsøge med lidt vand af kop til maden, så hun lærer sig at drikke vand og at drikke på denne måde. Øvelse gør mester.
Det vil sandsynligvis være sådan at du skal give din datter sutteflaske, hvis hun i en alder af 6 måneder skal passes. 6 måneder gammel vil hun fortsat have behov for en del mælk og det vil være svært for hende at tage på kop. Du skriver ikke hvor meget du skal arbejde, men hvis det er det meste af dagtimerne og hun plejer at blive ammet her, så vil det nok være en god idé at I forsøger med en flaske. Lykkes det ikke at vende hende til flasken, så skal hun jo lære det med koppen og så må hun tage godt fra, når I to så er sammen igen:o)
Med hensyn tilmenstruation, ægløsning og amning, så ved man aldrig præcist hvornår dette sker. Du kan godt få ægløsning og dermed menstruation selvom du ammer og amning er således ikke en præventionsløsning. I takt med at ammefrekvensen nedtrappes, så kommer menstruationen også ofte og det er mit indtryk at mange kvinder får deres menstruation igen, når barnet er 8-9 måneder. Igen er der så også kvinder som får det allerede et par måneder efter fødslen og så er der de kvinder, som ikke får det før 1½ år efter fødslen. Nogen garanti for hvornår du vil få næste ægløsning og dermed menstruation kan jeg således ikke give dig.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et barn mere og jeg tror at det bedste du kan gøre, er ikke at spekulere så meget over det, men bare lade være med at bruge prævention. I takt med at du begynder at arbejde og din amning således naturligt nedtrappes, så kan det være at tingene løser sig helt af sig selv. Jeg synes det er synd for din datter, hvis du stopper amningen helt - især fordi hun jo er rigtig glad for at blive ammet og det lyder som om at amningen således er rar for jer begge:o)
Krydser fingre for at det går godt både med maden, pasningen, flaskegivningen og befrugtningen:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske