Brev:
Opdragelse af 4 årig - 4 år
2. november 2006
Alder:
4 år
Opdragelse af 4 årig - 4 år
Hej Helen
Jeg har en datter som blev 4 år den 1. oktober 2006 og har et godt sprog. Hun er meget ked af det og græder meget, særlig når hun ikke får sin vilje eller tingene ikke er som de skal. Hun render som regel på værelset og græder.
Vi har mange kampe om dagen og ved ikke om man kalder dem magt kampe. Det er hårdt hele tiden at finde energien til at håndtere kampene uden at flyve op. Jeg er i uge 35 så overskuddet er der ikke rigtigt. Jeg ved at graviditeten ikke påvirker hende, kun når hun synes at babyen skal ud. Jeg bærer på hende, sidder på gulvet selvom det ikke er så godt for mig. Men når hun bliver hysterisk, er jeg begyndt at flyve op og ligeledes blive hysterisk og det kan godt gøre hende bange.
Må man godt sige eksempel, når hun ikke vil have redt hår, må jeg så godt sige "jamen det skal du, og du må også godt prøve selv", - det vil hun ikke, skal jeg så bare gøre det?
Når hun render på værelset, fordi hun har fået et nej, render jeg efter hende og prøver på at sætte mig i hendes sted og siger "jeg kan forstå du er ked af det, fordi du ikke må få (eks: slik, se tegnefilm, ikke vil i seng, børstet tænder osv.) men så kan jeg (eks: skrælle et stykke frugt, læse en god bog, bygge puslespil osv.) men det fungerer ikke rigtig. Hun begynder bare at råbe, synge og fortælle hvor dumme vi er.
Faderen synes ikke jeg skal rende efter hende, han synes, hun selv skal komme tilbage og mener hun spiller på det. Jeg ved ikke, om jeg er for blød, jeg ønsker bare det skal fungere.
Jeg er begyndt at blive nervøs i hendes nærvær og tænker hele tiden på, hvad jeg gør forkert for det er jo forældrenes skyld at barnet er som det er. Jeg er bange for rollen som mor, for jeg ønsker kun at mit barn er lykkeligt og ikke ked af det.
Faderen tænker ikke rigtig over det, han mener at det bliver bedre engang, at det bare er en fase.
Eksempler på magtkampe:
Tandbørstning: Må holde hende og mener ikke at det er ok. Har prøvet i en periode at aftale at hun børster dem om morgenen og far eller mor gør det grundigt om aftenen. Det har ikke virket optimalt, hun græder og stikker af.
Spisetid:
Lige meget hvad vi laver af mad vil hun ikke spise det og siger at hun ikke kan lide det. Jeg fortæller hende at det er nu vi spiser og der kommer ikke noget andet mad senere, hvor hun som regel spørger "hvorfor". Det ender alligevel med at hun plager senere og jeg tilbyder frugt, men ikke rugbrød som hun gerne vil have. Og så er vi uvenner igen. Og det er hændt at hun er kommet i seng uden mad og det har jeg det skidt med, men faderen siger at hun ikke skal have noget.
Badning:
Hun vil ikke have vasket hår, umuligt at få lov og må mange gange bare gøre det og det gør ondt. Hun har nogle gange selv fået lov til at vaske hår, men det skal også gøres grundigt en gang i mellem.
UH ha når man sidder og læser dette bliver man helt forskrækket men det lyder nok værre end det er. Jeg ved godt, jeg lyder som en klynker, men vil bare så gerne have et glad barn og ved at det kræver nogle små justeringer.