Brev:
Vågner efter 45 minutter - 4 mdr.
2. november 2006
Alder:
4 mdr.
Vågner efter 45 minutter - 4 mdr.
Hej
Jeg har en søn på 4 måneder. Han har den sidste måned haft en lidt irriterende vane - når jeg ligger ham til at sove om dagen, vågner han efter 45 minutter. Det er så præcist, at jeg kan stille et ur efter ham.
Han sover mere eller mindre igennem om natten. Tager 9-11 timer i første stræk, og kan så efter amning, sove 1-2 timer mere. Så ingen klager der.
Om dagen bliver han træt efter at have været vågen ca. 1½ time, hvilket tydeligt ses ved højlydt gaben, gniden i øjnene og lidt pjevsethed. Der er som regel heller ingen problemer med at putte ham, og få ham til at sove. Men - han sover så kun 45 minutter, og den er sikker hver gang. Jeg har prøvet alt, for at få ham til at sove videre: Stået på vagt, så han ikke når at vågne rigtigt, gået lange ture, sunget, svøbt og ikke svøbt ham, puttet ham inde og ude, givet mere mad osv., men lige lidt hjælper det.
Han er simpelthen umulig at få til at sove igen, så det ender med at han bliver meget ulykkelig og græder og er oppe 1½ time, hvorefter han falder i søvn igen. Problemet er, at han ikke virker ordentlig frisk efter de 45 minutter, men hurtigt bliver utilfreds.
Jeg har indtil for 2 uger siden ammet fuldt ud, men supplerer nu med flaske 2-3 gange om dagen, her spiser han 150-200 ml. Jeg har netop introduceret ham for risgrød, hvilket han er glad for, og min plan er at give ham det én gang hver eftermiddag.
Er det normalt at han ikke sover mere end han gør? Og hvad skal jeg stille op, for at få ham til at sove længere, og derved også få den dybe søvn om dagen?
Venlig hilsen Mia
Han er en meget aktiv dreng, og har været det siden fødslen. Han vil allerhelst stå