Svar: Vågner efter 45 minutter - 4 mdr.
2. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mia
Det lyder som om din lille dreng sover rigtig meget og størstedelen af hans søvn ligger om natten. Du skriver at han sover 9-11 timer i første stræk, ammes og så sover 1-2 timer mere - det er en nattesøvn på ialt 10-13 timer.
De fleste børn på 4 måneder, vil sove 3 gange i løbet af en dag og deres dagslure vil tilsammen udgøre ca 5 timer. De fleste børn i den alder vil så sove ca 10 timer om natten og det vil sige at de sammenlagt vil sove ca 15 timer i alt.
Hvis din dreng har sovet 13 timer om natten, så vil han således ikke kunne sove så meget mere om dagen end han gør og det er derfor naturligt at han vågner.
Måske kan du fornemme at der er forskel på hans dagslure og rytme alt efter om han har sovet 10 eller 13 timer om natten. Prøv at lægge mærke til det. Du skriver ikke hvad tid du putter ham og hvad tid I står op, men måske skulle du prøve at stå op med ham lidt før du egentlig gør, så dagen starter tidligt og så forsøge at putte ham efter lidt faste tider om formiddagen, over middag og sen eftermiddag.
Det kan også være at du i stedet skal acceptere at han ikke sover så længe af gangen om dagen og at dette er okay, fordi han så sover rigtig godt om natten. Det er jo guld værd at få sin nattesøvn.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske