Svar: Soverytme og modermælkserstatning
2. november 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Mange børn har, når de får flaske, behov for at få lidt pauser ind i mellem. I forhold til at amme, så tager flaskegivning ofte ikke så lang tid og det gør faktisk ikke noget, hvis det at give flaske tager lidt tid en gang imellem. Hvis din dreng spiser forholdsvis hurtigt, så sluger han sandsynligvis også lidt luft og har derfor brug for at komme af med luften undervejs.
Jeg synes ikke du skal trække flasken ud af munden på ham, når han er godt igang med at spise. Men det er fint, hvis du, når han begynder at blive lidt urolig, tager flasken fra, og lader ham bøvse, som du også forsøger. Du kan dog også holde en lidt længere pause, hvor du f.eks. skifter ham og så tilbyde ham flaske igen.
I forhold til soverytme, så er han jo stadig meget lille og derfor også stadig meget selvstyrende. Omkring 2 måneders alderen kan man begynde med lidt fast putteritual, blive puttet på den samme måde, f.eks. flaske, skiftning, flaske, svøbt, sut/sutteklud og så putte, kærtegne blidt. Altså lidt rutiner for, hvordan man gør det.
Omkring 4 måneders alderen kan man så begynde at lave lidt mere struktur for dagen og begynde at se lidt mere på klokken end på barnet og også her forsøge at "køre ham ind" en dagligdagens rytme, så det passer med at aflevere storesøster osv. Det er fint at I også forsøger dette nu, men det er helt naturligt at han nogle gange sover længe på dette tidspunkt og andre gange kun sover 15 minutter. Det er fordi han er selvregulerende.
Det skal nok komme, men han er endnu lille:o) Rigtig meget held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske