Svar: Apgar score
2. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Britt
Lige når barnet er blevet født, laver jordemoderen en vurdering af, om barnet har det godt eller om barnet har brug for en eller anden form for hjælp. Dette gøres ud fra en skala, der hedder "apgar score".
Jordemoderen ser på følgende:
- Hudfarve (er barnet blåligt, rødt, blegt, almindeligt i farven)
- Vejrtrækning (trækker barnet vejret, som det skal)
- Muskelspænding (har barnet muskelspænding, spændstighed, eller er barnet slap)
- Hjerteslag i minuttet (slår hjertet som det skal)
- Reflekser (har barnet de medfødte reflekser)
Hvert punkt giver 2 point, den normale apgar score bliver derfor 10.
Vurderingen gøres 1, 5 og 10 minutter efter fødslen. Er der et af de fem punkter, som ikke er helt, som det skal være, f.eks. bleghed, ingen vejrtrækning eller slaphed, fraregnes nogle point. Alt efter hvor alvorligt det er, tilkaldes en børnelæge, som så undersøger og behandler barnet, hvis der er behov for det.
Mange børn har en apgar, der er mindre end 10, og udvikler sig fint alligevel.
Den apgar din søn har fået: 8/1 og 10/5 betyder at han har fået 8 point efter 1 minut og 10 point efter 5 minutter. Det vil sige at han efter 5 minutter er kommet op på fuld apgar score og det lyder fint. Du kan se på din/jeres fødselsjournal, hvorfor han har fået 8 point efter 1 minut. Måske har han vejret lidt bleg og virket lidt slap. Det vil fremgå af dine papirer.
Håber ovenstående giver lidt klarhed og rigtig meget held og lykke med din lille dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske