Svar: Nægter og sove mere end 30 min. i vognen
2. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Ja sikke en filur:o)
Du gør de helt rigtige ting, prøver at få ham videre i søvnen, ved at krætegne give sut osv. og det skal nok hjælpe på et tidspunkt:o)
Jeg tænker dog om du har en af de der små meget nysgerrige børn, som helst vil følge med i det hele og som derfor har meget svært ved selv at sige fra og overgive sig til søvnen. Oplever du at han følger meget med? Er det svært at aflæse, hvornår han egentlig er træt, simpelthen fordi han kan holde den gående?
Jeg spørger fordi jeg tænker, at det nogle gange kan hjælpe disse børn at blive skærmet. Hvis han sover indendøre nogle gange, så lad det være i et lidt mørkt lokale, nedrullede gardiner, slukket lys osv. Lad ham ligge svøbt og lad ham meget gerne putte med en sutteklud. Det at have en klud ved ansigtet, hjælper ham til at finde roen og "trænge ind i sig selv".
Når du lægger ham i barnevognen, så prøv det samme, putte ham godt, så han ligger lidt svøbt, en sutteklud ved ansigtet (træk f.eks. en stofble igennem sutten), og hæng så noget op over kalechen, så han kommer til at ligge i en lille "hule". Det at skærme ham er med til at han bedre kan finde roen og ikke får lov til at følge med i al ting.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske