Svar: Mad og rejse - 5 mdr.
2. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Din datter er nu 5 måneder og det går tilsyneladende godt med skemaden. Jeg vil derfor foreslå at du prøver med lidt grøntsagsmos om aftenen, således at du bibeholder grød (½-1 dl formiddag/frokost) og så grøntsagsmos ½-1 dl eftermiddag/aften, som det nu passer ind i jeres hverdag.
Du kan give lidt vand af kop sammen med skemaden og du kan amme efterfølgende ligesom du allerede gør. Det er med til at holde maven igang.
Når din datter når op på at kunne spise mellem 1-2 dl. af gangen, så kan du overveje om du skal øge hende til 3 måltider skemad dagligt.
Det vil være rigtig godt at du fortsætter med at amme, hvis I begge to er glade for amningen og du synes det kører godt. Så længe din datter er så lille som hun er, skal hun stadigvæk have rigtig meget mælk og hvis du ikke ammer, så skal hun have sutteflaske. I forhold til at skulle på ferie (jeg er lidt misundelig, det lyder fantastisk:o)), så er amningen det bedste, både fordi det jo er lige ved hånden, men bestemt også pga vandforholdene. Modermælken er jo som den er, en flaske med modermælkserstatning skal laves med købt vand fra flaske som så skal koges. Ellers skal du medbringe modermælkserstatning på brikker hjemmefra. De er varmebehandlede og derfor hygiejnisk og sundhedsmæssigt fine at have med.
Men der er da ingen som siger at du ikke kan gøre begge dele. Da du ammer om dagen (og et par gange om natten), så lyder det jo som om din datter godt kunne have glæde af en flaske mme at sove på. Samtidig kan hun så fortsat ammes i dagtimerne og på den måde vil du jo fortsat have mælk til hende.
Juniordyne anbefales faktisk først fra 1 års alderen nu. Det er de nye retningslinier fra sundhedsstyrelsen vedr. vuggedød.
Jeg synes det er relevant med en natdragt i øjeblikket, hvor det er blevet så koldt og også hvis din datter sparker dynen af sig. Jeg synes ikke din datter skal ligge for åbent vindue, men det er fornuftigt at lufte ud i soveværelset inden hun skal sove, vinduet bør dog efter min mening lukkes, inden hun puttes.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske