Svar: I sne og slud skal drengen ud?
3. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Jette
Ja jeg kan godt forstå du er i tvivl, for det er virkeligt blevet koldt.
Jeg plejer altid at anbefale at man som voksen sætter sig ud på en havestol, der hvor barnevognen står. Og der sidder man så helt stille. Og så stille man sig spørgsmålet: "Hvad vil man tage på?" - Sit almindelige tøj, undertøj, langarmet bluse, bukser, strømper, sko, trøje, frakke, hue, vanter, dyne om sig - og ups måske er det lidt koldt i numsen pga kuldeindfaldet fra jorden - en madras kunne være godt.
Din dreng har madras i barnevognen og oven i den så voksiposen, det lyder altså som om at han undgår kuldeindfald fra jorden. Da voksiposen kommer med indefra huset, så er den lun, ellers kan man overveje om madrassen fra barnevognen ikke skal være inde, når barnet ikke sover. Det kan godt være koldt at blive lagt ud ellers.
Det er tid til flyverdragt nu, men du må forsøge dig lidt frem. Mange voksiposer/soveposer er rigtigt gode til at holde barnet varmt, så derfor er en flyverdragt måske for meget og en lidt lettere fleece dragt kan måske gøre det. Men jeg synes bestemt at der skal en dragt på, så koldt som det har været de sidste dage.
Derudover så må du overveje om der skal noget ekstra på fødderne. Igen kommer det an på, hvor varm dynen/voksiposen er. Jeg synes ikke børn skal sove med sko på - det gør vi andre heller ikke, men det par helt bløde velour-/fløjlssko eller mikrofiber sko, som de der hører til f.eks. flyverdragten kan være godt.
Når børn sover ude, især efterår og vinter, hvor det ofte regner og er koldt, så skal man være ekstra opmærksom. Små børn ikke mærker kulden og vil ikke reagere selvom de fryser. De vågner således ikke og de begynder ikke at græde, når de fryser - de ligger bare og bliver kolde.
Et lille nyfødt barn tåler ikke at få fugtig luft ned i lungerne, da det skal bruge alt for meget energi på at varme luften op og få den sendt ud i systemet. Men større børn kan godt tåle at være ude, selvom det f.eks. regner.
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en flamingoplade eller en isoleringsmadras. Lammeskind kan også bruges, men vær opmærksom på risiko for allergi og brug det kun udendørs og vask det tit.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken, må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn
- Har barnet astmatisk bronchitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
Vær i øvrigt opmærksom på at syge børn, børn med feber aldrig må sove ude. Syge børn skal observeres indendøre! Der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre.
Det var lidt om at sove ude. Håber det hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske