Svar: 4 måneder, morsyg?
3. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Dejligt at høre at flaske og modermælk har hjulpet jer og givet jer alle meget mere ro. Det er rigtig godt:o)
Med hensyn til morsyge i 4 mdr´s alderen, så er der faktisk børn som har dette. Man ser det især i 7-10 mdr´s alderen, men børn i 4 mdr´s alderen kan også have det og reagere fuldstændig som du beskriver. Der er således ikke noget i vejen med din datter, det er fordi hun savner dig, at hun reagerer sådan.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis du går fra hende imens hun er vågen, så det er den samme som putter hende, som også tager hende op. Men problemet er, at hun måske så begynder at græde meget før, fordi hun også gerne vil puttes af dig og derfor kan det også gøre problemet værre.
Det er meget vigtigt at den som passer barnet, forsøger at gøre tingene som du gør dem. Så de daglige rutiner og vaner er det samme. Det at noget er genkendeligt giver tryghed. Derudover er det naturligvis vigtigt at det er en person som hun kender godt og føler stor tryghed ved. Og til sidst er det meget vigtigt at den person som passer hende ikke lader sig gå på at din datters gråd. Det går jo lige i hjertet, når man ikke kan trøste og føler sig utilstrækkelig, men jo mere man er i stand til at bevare roen, jo mere rolig bliver hun også.
Små børn bruger jo de voksne som et spejl og hvis man selv bliver ked af det, eller kører op over hendes gråd, eller bliver vred og irriteret på hende, så eskalerer det. Jo mere ro man udstråler, jo bedre.
Og hvis det kun er mor der duer, ja så er det sådan og så må du glæde dig over at din datter er så knyttet til dig som hun er.
Med hensyn til ernæring, så lyder det fint at du prøver med vælling, du behøver ikke lave den selv, men kan forsøge med de industrielt fremstillede vællinger. Prøv evt. at give hende vælling, når du putter hende, eller lige før du selv går i seng. Det skal lige have lidt tid for at virke, men der er ingen garanti for at det virker. Nogle børn reagerer ikke på det.
I stedet kan du så forsøge med lidt grød. De skal dog som udgangspunkt ikke være sen aften, men forsøg med lidt i løbet af dagen, på et tidpunkt hvor hun ikke er alt for sulten og ikke alt for træt. Begynd med 4-5 tsk fulde en gang dagligt og øg hende stille og roligt i mængde. Du kan starte med grød eller grøntsagsmos. Da det tager tid at komme igang med skemaden, så kan du sagtens bibeholde vællingen sen aften ved siden af og forhåbentlig vil det så hjælpe lidt med tiden.
Det lyder som om din datter vågner fordi hun er sulten og ikke som om I forstyrrer hinanden. Prøv derfor at fylde lidt ekstra på hende, måske en flaske mere i løbet af dagen også kunne hjælpe.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske