Svar: Flaske om natten 1 år
3. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Du spørger: "kan det passe, at hun stadig har brug for flasken? Vil det være tåbeligt at fastholde natflasken og så evt i stedet droppe den før sengetid, som hun ikke virker så interesseret i mere?" Der er jo mange meninger om, hvad der er tåbeligt og ikke, men umiddelbart så tænker jeg, at det da er mere tåbeligt at lade din datter skrige fuldstændig hysterisk i op mos 1½ time, hvis hun ikke får flasken, og ødelægge jeres ellers så rolige morgener.
For mig at se, så handler det om at gøre det som giver jer alle mest ro i familien. Du skal naturligvis sikre dig, at Fiona får sit behov for mad, mælk og væske i løbet af dagen, så hun stille og roligt ikke efterspørger flasken om natten. Men hun bliver jo også ældre og tiden arbejder også for jer.
Jeg synes derfor du skal prøve at fjerne aftenflasken, da hun ikke er så interesseret i den og så tilbyde hende natflaske, da det fungerer bedst i jeres lille familie. Stille og roligt kan du så begynde at trappe mængden i natflasken ned, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære den helt. Måske vil du så opleve at hun en dag faktisk sover en hel nat uden:o)
Det er godt at gøre sig sine overvejelser om, hvordan man gør hvad og hvornår. Og det er også vigtigt at overvejelserne er der, så man ikke bare gør ting uden at tænke sig om. Men man skal heller ikke være rigid og trumfe ting igennem for princippets skyld:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske