Svar: Hvor tit skal man amme? 4 1/2 måned
4. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Det er svært at sætte faste regler om for, hvor meget man skal amme, når barnet er 4 måneder gammelt. Det afhænger helt af, hvordan barnet spiser, tager på og i øvrigt trives.
Nogle børn ammes 7-8 gange dagligt, når de er 4 månder, andre 3-4 gange. De fleste børn vil dog have behov for 5-6 amninger, og igen skal man så også se på, hvad der kommer ud i bleen. De fleste børn på denne alder, bør have 5-6 gode våde bleer og hos jer lyder det som om, at jeres dreng mangler lidt væske.
Det behøver således ikke at være ekstra amning - du kan godt prøve at lægge mere til, men det kan også være ekstra vand og således også gerne vand imellem måltiderne og ikke kun til måltiderne.
Jeg kan se ud fra et af dine tidligere breve, at I har haft en dagsplan/amning der så således ud:
Kl.07:30 ammer
Kl.09:00 ammer
Kl.11:00 (nogen gange kl. 13:00) lille lur
Efter kl. enten 11:00 eller 13:00 alt efter hvor længe han sover så amning
kl.17:00 lille lur
kl.19:00 Ammer, får mos, ammer igen, får lidt kamille the
kl.20:00 Gøres klar til natten
kl.20:30 Ammer og hygger
kl.22:00 Ammer og sover
kl.00:30 Ammer
kl.03:00 Ammer
kl.05:30 Ammer
Jeg ved også ud fra tidligere brev at du nu giver skemad to gange dagligt og min umiddelbare tanke er derfor, at du måske godt kunne amme en gang mere end du gør nu og at det måske er derfor din dreng har lidt hård mave.
Kunne en ny plan ikke se således ud:
Kl.07:30 ammer
Kl.09:00 grød med vand til
Kl.10.00 ammer og putter til formiddagslur
Kl.12:00 ammes og får når han bliver ældre lidt grøntsagsmos her.
Kl.13:00 ammes og puttes til middagslur
kl.15:00 Vand, evt. lidt frugtmos/sveskemos
kl.17:00 lille lur og ammes igen for at sove
kl.19:00 Grøntsagsmos vand til, ammer igen, får evt. lidt kamille the
kl.20:00 Gøres klar til natten
kl.20:30 Ammer og hygger
kl.22:00 Ammer og sover
Nat: Amning efter behov.
Det kan godt være at alle disse amninger jeg nævner slet ikke er nødvendigt og at du i stedet kan tilbyde vand og det er så helt okay. Men det lyder som om I skal arbejde på at få lidt mere væske indenbords. Også selvom han ikke viser tegn på sult eller tørst, så må du godt tilbyde ham enten bryst eller vand. Jeg tænker at din dreng ikke mangler noget i forhold til at blive dækket hvad angår vitaminer, mineraler, proteiner osv. men han kunne godt bruge lidt ekstra væske for at holde maven igang. Jeg kan desværre ikke sætte ml på.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske