Brev:
Natteroderi 5 måneder
4. november 2006
Alder:
5 mdr.
Natteroderi 5 måneder
Hej Helen
Først en stor tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål omkring min store pige. Dem har jeg kunnet bruge til rigtig meget!
Nu har jeg et spørgsmål vedr. min lille pige på snart 5 mdr.
Hun har altid været en rigtig god natte-sover, dvs. hun sov fra 20 til mellem 5 og 6 UDEN amning fra hun var et par uger gammel. Efter amningen kunne hun så sove videre til kl. 8-9 om morgenen. Det har været ren luksus, især fordi jeg var gennem noget helt andet med storesøsteren. Til gengæld sover lillesøster så ikke særlig meget i løbet af dagen, og har aldrig gjort det - hun sover lure på max. 45 minutter, enkelte gange mere.
For en 1½ måned siden gik der "ged" i hendes fremragende nattesøvn. Det var HELT tydeligt fordi hun var sulten, og jeg kunne mærke jeg ikke havde mere mælk til hende om aftenen. Så hun fik en flaske supplerende MME inden sengetid - og HURRA! Den gode nattesøvn vendte tilbage. Desværre kun et par uger - så var den gal igen. Eller gal er jo et forkert ord, men hun begyndte at vågne tidligere og tidligere om natten pga. sult.
Da var hun lige 4 mdr., så jeg begyndte at give hende 200 ml. majsvælling inden sengetid - det havde jeg gode erfaringer med fra storesøsteren. Det hjalp også lidt - men kun en uge. Så er hun begyndt at få en portion majsgrød - og hun sluger det med velbehag. I starten gav jeg hende det hen på eftermiddagen, men har nu rykket det til formiddagen. Resten af tiden ammes hun.
Den seneste uge er hendes nattesøvn gået HELT i ged - hun puttes stadig kl. 20 og falder i søvn med det samme (endnu en STOR forskel fra storesøsteren, hvor putning kunne tage timer - lillesøster lægges bare ind og sover med det samme). Hun sover så til 23, hvor jeg ammer hende, og så vågner hun faktisk næsten hver time resten af natten og vil så slet ikke sove mere kl. lidt over 6. Behøver jeg fortælle at mine poser under øjnene snart rammer gulvet???
Jeg ammer hende hver gang hun vågner, for det er den eneste måde hun kan sove videre på. Vi prøvede et par nætter at manden tog hende og kun tilbød sutteflaske med lidt vand (efter at hun var blevet ammet grundigt kl. 23) men det resulterede i en yderst VRED dame, der ikke ville sove igen.
Jeg ANER ikke hvad jeg/vi skal gøre. I begyndelsen troede jeg det var fordi hendes lille mave lige skulle vænne sig til både vælling og grød. Men hun har fin, lind afføring 2 gange dagligt. Jeg kan slet ikke se på hendes gummer at der er tænder på vej. Men hvad pokker er det så?? Og ikke mindst: HVAD GØR VI - hvis der altså er noget som helst at stille op... Hun er jo ikke gammel nok til ikke at få mad om natten - men hver time er jo helt forrykt!
Det er som at få en nyfødt i huset igen - vi er HELT smadrede - noget vi ellers var så lykkelige for at være forskånet for i starten.
Har du nogle gode råd??
På forhånd mange tak!
Mange hilsener
Rikke