Svar: Natteroderi 5 måneder
4. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder jo bestemt som om det er en lille sulten pige du har fået dig der og hver gang du har ændret i hendes indtag, så har det også hjulpet. Jeg tænker derfor om det mon er tiden, hvor du giver to gange skemad om dagen og vælling til natten og derudover ammer som du plejer.
Jeg tror det er vigtigt at du ikke stopfodrer hende om aftenen, da tarmene også skal bruge en del energi på så at nedbryde føden om natten, men hvis du kan tilbyde skemad to gange dagligt og så give vælling og mælk, så tænker jeg at det vil være okay.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mme af kop
evt. amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Amning
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning
Powernapper lidt her
Sen eftermiddag: Grøntsagsmos med vand eller mælk af kop, evt. amning
Aften: Puttes til natten med vælling
Sen aften: Amning
Nat: evt. amning x 1 ml kl. 24-06.
Prøv når hun vågner om natten og beder om brystet kun at lægge hende til kortvarigt, således at hun får trygheden og får lov til at falde til ro, men træk så vorten ud af munden, så hun ikke mætter sig for meget. Prøv i stedet med en sut, eller kærtegn hende blidt og tanken er at dette så fremover kan være måden at få hende til ro på så hun ikke længere behøver brystet om natten.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske