Svar: 10 uger gammel dreng vil ikke sove selv om dagen
4. november 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Maltes mor
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at du har en lille dreng, som lyder til at sove rigtig godt, når han først sover. Men som har rigtig svært ved at give slip og komme videre i søvnen, når han går fra en søvnfase til en anden.
Når børn trilles og vugges, så er det beroligende og det minder dem om tiden, hvor de lå i maven. Derfor sover mange børn langt bedre, når man triller en tur med dem.
Små børn, som din lille dreng, skifter søvnfase med kort interval og hos din dreng lyder det til at være ca efter 45 minutter. Måske kan du se at han giver et spjæt fra sig, måske kan du fornemme at han klynker lidt, smasker. Det er ikke ensbetydende med at han er vågen, men er et signal om at han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Derfor er det vigtigt at du ikke tager ham op her, men hjælper ham med at sove videre.
Det kan man gøre på to måder. Enten ved at man, som du, kører ham i barnevognen, når du har passeret de 45 minutter, så er han videre i søvnen og sover så godt og længe. Eller man kan gå til og fra, som din veninde foreslår og forsøge med kærtegn at få ham til at sove videre. For nogen virker det ene, for andre det andet og du skal gøre, som dit hjerte føler for:o)
Din dreng er kun 10 uger og jeg synes jo at han stadig er en lille en, som har behov for tryghed og hjælp til at finde roen. Man kan ikke forvente, at man på nuværende tidspunkt ved hjælp af ord, kan betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove. Han er jo ikke bange, men skal derimod lære at komme videre i søvnen.
Det er rigtigt at det kan være et skråplan, hvis man generelt skal køre børn for at få dem til at sove, især hvis det bliver sådan, at barnet skal placeres i autostolen og far skal køre en runde for at der er ro. Men det er jo ikke det, der er tale om hos jer. Umiddelbart tænker jeg at du gør det, som giver jer alle størst ro og det kommer der ikke noget skidt ud af.
Hvis du har det godt med at gøre, som du allerede gør, så gør det med ro i sjælen. Børn og mødre er forskellige og vi gør tingene på forskelligvis og det skal der være plads til.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske