Svar: Juniordyne og grov mos
4. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Dejligt at høre, at det går så godt med skemaden:o) De fleste børn kan ikke kapere mere klumpet og grov mos før omkring 7 mdr´s alderen, men min umiddelbare tanke er, at jeres problemer handler om kartofler.
Det er nemlig sådan at kartofler bliver rigtigt seje og klæg i konsistensen, hvis de blendes. Hvorimod kartoffelmos bliver rigtig godt, hvis det piskes med el-pisker eller piskeris. Jeg synes derfor du skal prøve at undlade kartoffel i grøntsagsmosen og se om ikke det hjælper. Du kan lave mos af blomkål, squash, broccoli, gulerod, avokado, majs, ærter og i takt med at hun bliver ældre kan du begynde at bruge de lidt grovere og mere smagfulde grøntsager som forskellige kål og porrer.
Med hensyn til juniordyne, så er det rigtigt at sundhedsstyrelsen nu først anbefaler juniordyne fra 1 år. Dette handler om risikoen for vuggedød. Jeg tør ikke sige, hvorvidt det hænger sammen med risikoen for at få dynen over hovedet eller risikoen for overophedning - men begge dele er en faktor man må tage med. Der er naturligvis en grund til at sundhedsstyrelsen kommer med denne udmelding og hvorvidt du vil følge den eller ej, er jo dit valg som forælder.
Jeg kan sagtens forstå dit synspunkt og jeg tænker også at der jo er stor forskel på børn. Der er jo børn som er meget store og meget mobile og hvor babydyne hurtigt virker for lille.
Det er ganske nyt med den udmelding fra sundhedsstyrelsen, så du har ganske givet brugt juniordyne til din ældste datter meget før:o)
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske