Brev:
Spisevaner 10 måneder
5. november 2006
Alder:
10 mdr.
Spisevaner 10 måneder
Kære Helen
Min dejlige datter er nu blevet 10 måneder og er startet i dagpleje, der går meget fint. Hun har dog tillagt sig nogle "sære" spisevaner, som dog intet har med dagplejen at gøre.
Da hun ikke bliver ammet om natten og sover igennem fra kl. 19-06, er hun meget sulten om morgenen. Jeg plejer at hente hende på hendes værelse, amme hende i vores seng og herefter lave øllebrød eller havregrød til hende. Hun bliver dog helt umulig og kan næsten ikke vente til grøden er kølet tilstrækkeligt ned, selvom jeg straks sætter den i fryseren.
Jeg har prøvet med pulvergrød i varmt vand (spiseklart med det samme), men det vil hun ikke have. Jeg har også prøvet at lave grøden før jeg henter hende, men det gjorde det hele meget værre. Før vågnede hun og pludrede og tændte for sin uro, men da jeg stod op og lavede grød, stak hun i et hyl, i samme øjeblik som hun slog øjnene op.
Nu er jeg begyndt at give hende rugbrød med ost om morgenen. Det vil hun meget gerne have, men er det ok?
Jeg giver hende mad 5-6 gange om dagen og hun er sund og rund, så generelt går det rigtig fint. Jeg kan ikke få hende til at spise bondebrød eller lyst rugbrød, men hun vil gerne have almindeligt rugbrød uden frø og solsikkekerner. Er det ok? Hendes mave har det fint.
Når vi putter hende om aftenen får hun 250 ml. mme. Hun vil ikke længere ammes. Vi vil gerne stille og roligt af med flasken, når hun bliver ca. 1 år, men den er langsomt blevet en del af putteritualet. Nogle idéer?
Et sidste spm. Jeg kiggede i en gammel bog fra 1995 om graviditet af Vibeke Manniche. Som du måske husker, er jeg gravid igen. Heri stod at, man ikke må tage lange varme kar- og brusebade, når man er gravid. Hvorfor ikke? Gælder det stadig? Det er jo dog så behageligt at flyde rundt i badekarret med den store mave. Ryggen bliver dejlig afslappet og maven bærer sig selv. Jeg håber derfor at jeg ikke gør noget forkert ved at bade længe og varmt.
Mange venlige hilsener
Isabellas Mor