Svar: Spisevaner 10 måneder
5. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Isabellas mor
Det er helt i orden at du giver rugbrød om morgenen, hvis Isabella får stillet sin sult nok på denne måde. Alternativt kunne du måske forsøge at lave øllebrøden klar om aftenen, gemme det i køleskabet til næste morgen og så nøjes med at varme til rette temperatur inden servering?
Når du vælger brød, så er det vigtigt at se på indholdet af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og holder maven godt igang. Dermed ikke sagt at børn skal have brød med hele kerner, man kan godt finde godt og fiberrigt brød, hvor der ikke er hele kerner.
For at få virkning af kernerne og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Da små børn ikke kan tygge tilstrækkeligt har de derfor ingen glæde af at få for mange hele kerner og derudover kan det give dem tynd mave og kernerne vil komme hele ud igen.
Med mindre du køber meget groft brød med hele kerner så er der ikke noget i vejen for at din datter får groft rugbrød, men det afhænger således af hvor godt hun tygger og hvor groft rugbrødet er.
Aftenflasken er ofte en del af putteritualet og I kan overveje om I skal fjerne den nu inden hun bliver for bevidst om den eller om I skal beholde den, så hun falder til ro med den. Da I har en lille ny på vej, skal man jo også lige overveje, hvad betydning det vil få fremover. Altså om det vil være rart for storesøster at hun har sin flaske, eller om det er bedre at få den væk inden den lille kommer, da den kan være sværere at komme af med, når først den lille er der.
Alternativet til flaske er jo en kop lun mælk, som så går hen og bliver til en kop kold mælk, som så bliver til et glas vand. Alternativet til flaske kan også være en godnathistorie og de fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder foretrække godnathistorien fremfor flasken og så går det stille og roligt af sig selv.
Jeres datter er også ved at lære betydningen af at noget er slut. Det sker f.eks. når bogen lukkes i, når mælkekartonen tømmes, når maden fra tallerkenen er spist op osv. Så ordet "slut" kender hun sikkert? Dette kan I benytte jer af i forhold til flasken. På et tidspunkt bliver flaskesutterne jo møre og skal smides ud og køber man ikke flere, ja så er det slut. Måske kan jeres datter være med i processen om at smide flaskesutterne ud. Det er også en mulighed.
Med hensyn til at tage lange varme karbade, når man er gravid, så handler det om at din kropstemperatur ikke må oversige en vis grad. Jeg mener det er knap 39 grader, men det må du ikke hænge mig op på. Det har betydning for det ufødte barn, hvis temperatur også stiger og når barnet ligger inde i livmoderen har det ikke mulighed for at komme af med varmen. Det er bl.a. også derfor det frarådes at gå i f.eks. sauna.
Jeg er dog ikke jordemoder, så for en sikkerhedsskyld må du hellere spørge hende:o)
Der burde dog ikke være noget i vejen for at tage et karbad en gang imellem, hvis det ikke er alt for varmt og ikke er alt for længe. Jeg tænker at man jo også kan gå til "svømning for gravide", hvor man også svømmer i varmtvands bassin - de er dog ofte ikke mere end 34 grader varmt. Måske vil det være noget for dig.
Men spørg for en sikkerhedsskyld din jordemoder og giv mig gerne en tilbagemelding, - så bliver jeg også klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske