Brev:
Ingen søvn, hvad gør jeg?
5. november 2006
Alder:
7 mdr.
Ingen søvn, hvad gør jeg?
Kære Helen
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op! Jeg kan ikke klare alle de nætter uden søvn. Håber du kan hjælpe mig lidt videre.
Tobias er 7 måneder nu, han sover fint og spiser fint om dagen. Han spiser 3-4 gange grød/mos om dagen og bliver ammet 5 gange. Han sover 2 lure på omkring 2 timer i gennemsnit. Oftest udenfor i barnevognen. En efter morgenmaden, en efter frokost. Jeg putter ham kl 21. Forsøger så vidt muligt at have en fast rytme om dagen. Spise: kl. 9, kl. 13, kl 16, kl 19.
Tobias er glad og aktiv. Er ved at øve sig på at kravle. Ligger på alle fire og rokker frem og tilbage. Der er to tænder på vej, hvilket han ikke virker særligt generet af. Hans afføring er fin, han tisser ofte osv. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg kan gøre anderledes om dagen, for at få nætterne til at hænge sammen.
Han er ikke svær at få til at falde i søvn: godnatdragt, dæmpet lys, en godnat sang og amning, og så lægger jeg ham i hans egen seng. (Han falder i søvn ved brystet.) Så langt så godt. Derfra vågner han præcis hver time natten igennem. Det er til at få pip over.
Det er lykkedes mig de sidste to uger at komme ned på max. to amninger per nat. En ved 1-2 tiden og en igen kl 6-7, og det er tydeligt hvornår han vågner for at få mælk og hvornår han bare vågner. I nat tog jeg ham heller ikke op, før jeg skulle amme ham. Hver gang han vågner giver jeg ham sut og/eller vender ham, eller bare en finger at sutte lidt på, og shh-lyde, så sover han videre efter 5-10 minutter. Han græder ikke, når han vågner, men hvis jeg ikke hjælper ham til at sove igen, vågner han efterhånden helt og græder. Så er det kun at tage ham op og vugge ham eller amning, der kan få ham til at falde i søvn igen. Jeg tror ikke han er særlig afhængig af sin sut, for at spytter den ofte ud og sover også store dele af natten uden. Han bruger ikke sut om dagen. Kun når han sover til middag.
(Har prøvet at give ham vand om natten, hvilket bare får ham til at vågne mere op, fordi han laver bobler og synes det er sjovt)
Efter amningen kl. 1-2 stykker lægger jeg ham tilbage i hans egen seng efter bøvsning, så sover han videre, for dog at vågne en time senere og så videre. Kl. 4 i nat var han så lysvågen og lå længe og snakkede i mørket. Efter en halv time tog jeg ham op og ammede ham i søvn. Så sov han to timer i stræk ved siden af mig. Jeg fik ikke selv sovet mellem 1-5.30 i nat og det er meget uholdbart og top frustrerende. Hvad skal jeg gøre?
Han er sådan en dejlig dreng, som jeg gerne vil glædes over og være sammen med, men hans mor er efterhånden ved at være for slidt til for alvor at nyde det. Der er så mange overvejelser og bekymringer hele tiden, fordi jeg ikke ved hvad der er rigtigt at gøre. Jo mere jeg læser desdo mere modstridende synes alle de gode råd at være.
Min plan lige nu er at hjælpe ham til at falde så hurtigt i søvn som muligt. Hver gang han vågner og så håbe, at han på sigt lærer, at han ikke behøver at vågne helt op, men bare selv kan vende sig og sove videre. Tror du det vil ske? Og hvor lange udsigter har det mon? Og er det et problem at han bruger sut til at falde i søvn på? Og hvordan vender jeg ham i så fald af med det?
En meget træt og "ked af det"- hilsen
Stine